Header
Hejsan hejsan! Denna veckan har vi endast haft det praktiska provet ochh uppföljning utav vÄr fÀltstudiedag som vi hade för nÄn vecka sen. Resterande av veckan Àr det sjÀlvstudier vilket Àr toppen eftersom vi har bÄde seminarium och salstenta nÀsta vecka.

För att börjar med det praktiska provet! Ingen av oss visste vad vi skulle fĂ„ göra nĂ€r vi kom dit men vad som skulle kunna göras var: Att sĂ€tta PVK, ta venprov, kapillĂ€rprov, ge subcutan injektion, ta puls och blodtryck samt nedre och övre tvĂ€tt.  Vi var indelade i par och jag och min klasskompis blev tilldelade venprov och subcutan injektion och av det fick jag ge injektionen. Vi blev tilldelad ett fall och skulle sedan lĂ€gga fram en plan för hur vi skulle utföra detta, sen var det bara att sĂ€tta igĂ„ng och prata med den hör dockan och göra vĂ„ra uppgifter. Efter att vi var klara fick vi sitta ner pch berĂ€tta vad vi gjort och hur vi tĂ€nkt och reflektera lite om patientsĂ€kerhet i de moment vi utfört. Vi blev godkĂ€nda! :D 
HÀr kommer en bild lÄnad frÄn google.se pÄ en subkutan injektion.

Vi har Ă€ven varit pĂ„ fĂ€ltstudier pĂ„ sjukhuset i halmstad. Vi har dĂ„ fĂ„tt gĂ„ tillsammans med en T4 elev som visat oss livet pĂ„ sjukhuset. Alla har varit pĂ„ olika avdelningar men det har frĂ€mst varit medicinska avdelningar och inte mottagningar.  Jag mĂ„ste sĂ€ga att det var uppfriskande att fĂ„ komma ut lite Ă€ven om det innebar tidig morgon och sen eftermiddag sĂ„ var det verkligen kul att komma ut som ssk-student. Det kĂ€ndes lite konstigt eftersom man Ă€r van vid att ha usk tĂ€nket i ryggen. Men men pĂ„ sjukhuset fick jag ta ett blodprov och ge antibiotika tvĂ„ gĂ„nger. Fick Ă€ven se nĂ€r man drog en epidural och lite annat. 
Idag har jag pluggat, inte sĂ„ överdrivet mycket men en del iallafall. Samma blir  det imorgon och pĂ„ fredag blir det jobb!

3 kommentarer

Julia- Om vÀgen till att bli sjuksköterska

30 Oct 2013 23:31

Ojoj vad fort det gÄr för er :D Vi har inte ens börjat med det praktiska Àn förutom basal omvÄrdnad! Det enda vi fÄtt göra den senaste mÄnaden Àr att hÄlla pÄ med vetenskapliga artiklar och inget praktiskt över huvud taget. Usch och fy! Grattis till godkÀnt prov :D

Svar: Vad trÄkigt! Men tÀnk sÄ att dÄ har ni det roliga framför er :D tack sÄ mycket! Det hela var nog inte sÄ allvarligt utan nog mest en koll sÄ vi visste vad vi skulle göra pch varför. Sen om det blev sÄ bra eller inte kanske inte var det viktigaste! Snart dags för anatomi, antar att det Àr det för er med? :D
Jennie

Julia, en annan syrra.

13 Nov 2013 09:07

FrÄn en syrra till en annan, det dÀr Àr en intramuskulÀr injektion. ;)

Svar: JassÄ, jag tyckte det var svÄrt att försöka se skillnad pÄ en tecknad bild. Du kan ju ge bÄde intramuskulÀra och subkutan i rumpan. Right? ;)
Jennie

Petra

18 Jan 2014 22:48

Hej! Har bara en frÄga till dig angÄende sprutor och sÄdant. Jag vill jÀtte gÀrna plugga till sjuksköterska men det jag Àr rÀdd för Àr att jag kommer tycka det Àr obehagligt med sprutor och sÄdana saker. Jag sjÀlv Àr inte rÀdd för att ta sprutor men jag kan vara lite fjantig nÀr det gÀller blod, och sÄdant. Jag vill sÄ gÀrna bli sjuksköterka, tror du att man vÀnjer sig eller att man kanske tÀnker bort det lite nÀr det vÀl "gÀller"? Hur var det för dig ?

Svar: Hej Petra!! Tack för din kommentar :)Jag Àr ju undersköterska redan och har aldrig varit direkt rÀdd för sprutor och för att sticka folk. Innan jag kom till sskprogrammet sÄ hade jag tagit en hel del benprotes och gett en hel del insulin subcutant.
Jag tror att det dÀr med att sticka och ta blodprov Àr en vanesak helt klart. Om man inte har en riktigt fobi för dÄ kan det ju vara jobbigt att trÀna bort. Men att vara lite tjinkig och nervös gÄr nog rÀtt bra att trÀna bort.
Jag kÀnde sjÀlv att efter varje lyckat venprov sÄ vÀxte ju ens sjÀlvförtroende och tillslut blev man mer och mer van sÄ jag tror inte att det dÀr med stickandet kommer vara nÄgot hinder för dig för vill du verkligen bli ssk sÄ kan du sÀkert trÀna bort "rÀdslan" :D
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej