Header
Hej! Lördag idag och jag är ledig. Super skönt. Man får liksom ta igen de timmarna sömn man förlorar under tiden man praktiserar, haha.

Nu har jag bara två pass kvar på praktiken. Känns tråkigt faktiskt.. Kommer att bli sorgligt på något vis. Efter 5 veckor med fantastiska människor så har man nästan börjat känna sig som hemma. Man har kommit in i rutinerna, man har börjat ta för sig och känner sig inte lika lost längre och då ska man sluta liksom. Jäkla tur att man inte ska tillbaka till skolan iallafall för det hade verkligen känts som ett antiklimax! 

Jag tänkte att jag skulle sammanfatta det jag har gjort på praktiken. Eller iallafall det jag kommer ihåg. Tänkte att det kunde vara roligt för er att läsa, alltså vad en första praktik kan innebära.
Jag har:
- Delat och gett mediciner
- Gett subcutana injektioner
- Tagit blodsocker
- Tagit venprover
- Satt och dragit pvk:er
- Blandat dropp 
- Tagit kontroller (bltr, puls, AF osv)
- Bedömt och tolkat kontroller
- Tagit EKG
- Fått tolka EKG:n
- Kopplat telemetrier
- Gjort sårvård och omläggningar
- Rondat och överrapportera patienter
- Planerat hemgång för patienter 
- Skrivit in och ut patienter
- Haft informerande samtal och ankomstsamtal
- Skrivit anamnes
- Skrivit epikris
- Skrivit statusar
- Bedömt omvårdnadsbehov
- Använt olika bedömningsformulär och hjälpmedel (VAS, senior alert m.fl)
- Utfört omvårdnadshandlingar (ADL)
- Tröstat patienter
- Städat sängar
- Delat ut mat
Och en massa massa mer! Sist men inte minst har jag fått hålla händer som annars inte blivit hållna och träffat människor som jag annars inte skulle träffat! 

Sammanfattningsvis kommer jag att sakna min praktik oerhört mycket, den har varit fylld av kunskap, glädje och viktiga stunder. Jag har blivit ett snäpp klokare.



1 kommentarer

Amanda

31 May 2014 19:48

Dina ord får mig att bli övertygad om att du minsann kommer bli en utmärkt SSK! Ska själv börja inom en snar framtid och ser så mycket fram emot patientkontakten!

Svar: Åh gud vad din kommentar gör mig glad! Du förstår nog inte hur det värmer! Jag vill verkligen hoppas på att jag blir en bra ssk en gång i tiden för precis som du säger så är det just patientkontakten som lockar!
Jag hoppas att du också tar steget in i utvildningen för vill du jobba med människor så är det rätt yrke!
Kramar
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej