Header


Plötsligt händer det! Jag har alltid haft mina "ssk-förebilder" i kommunen och har alltid facinerats av deras arbete. Med andra ord så är det där jag skulle vilja jobba. Många säger dock att det är osmart att inte jobba några år på sjukhuset först och därför har jag bestämt mig för att göra så när jag är klar. Jag tänker dock inte sälja mig för billigt och har då som argument att det krävs att sjukhuset erbjuder mig en hel del för att jag inte ska ta mitt pick och pack och börja i kommunen iallafall. Nappar dom så nappar dom annars börjar jag gladeligen i kommunen min första sommar. 

Ni blivande sjuksköterskor som läser min blogg; Var vill ni helst jobba när ni är nyfärdiga? Kommun eller landsting? Och påverkar lönen det valet?

Hade varit kul om ni svarade för att se hur ni tänker! 

6 kommentarer

Linda

26 Apr 2015 23:09

mer lön åt vård folket!:D

Anonym

27 Apr 2015 00:37

Jag känner att jag vill inleda min karriär på sjukhuset, men lönen spelar absolut in och har saker och ting inte förändrats så kan jag mycket väl tänka mig att jobba i Norge, tills det börjar ändra sig. Får se hur det känns med det när det väl är dags dock :)

Svar: Ja precis, man får känna efter när man väl är färdig :)
blivandessk.blogg.se

SSK Martina - Sjuksköterskestudent på Göteborgs universitet

27 Apr 2015 15:16

Jag känner lite som du, att jag vill inleda min karriär på sjukhuset och då gärna på en akutvårdsavdelning. Jag kan dock tänka mig att jobba med äldre inom kommun senare i livet då jag verkligen trivs med att arbeta med äldre. Läser dock min första termin nu, så jag kommer väl att hinna ändra uppfattning minst 100 gånger innan det väl är dags att söka jobb! :)

SSK Martina - Sjuksköterskestudent på Göteborgs universitet

27 Apr 2015 15:35

Och lönen! Visst är den en bidragande faktor, men så länge ingångslönen inte är skamligt låg (tänker mig 23.500 kr som en absolut lägsta och då ska det vara ett jobb jag verkligen vill ha) är den inte det viktigaste för mig!

Svar: Fast 23,5K är skamligt lågt och jag hoppas att du hinner inse under utbildningens gång att du är värd mer än så. Och nej det är inte det viktigaste för dig MEN ibland måste man göra saker för yrkets bästa och då är det inte att acceptera 23,5K. Om nya syrror bara vägrar gå in på usla löner så kommer det behöva hända saker och vi kommer tillslut att få jobba för rimliga pengar. Jag tror att du inte har läst tillräckligt länge för att förstå en sjuksköterskas värde och som sagt så tror jag din uppfattning hinner ändras :)
blivandessk.blogg.se

SSK Martina - Sjuksköterskestudent på Göteborgs universitet

28 Apr 2015 14:19

Oj. Jag kan ha uttryckt mig lite otydligt ovan! Först och främst – 23,5K är alltså min absoluta lägsta gräns för drömjobbet och då ska det vara ett jobb som jag så gärna vill ha att jag känner att jag inte skulle kunna tänka mig att jobba någon annanstans. Hur troligt det är att jag hamnar i den situationen när jag söker mitt första jobb som sjuksköterska är en annan fråga, jag är medveten om att den chansen är mycket liten. Det är alltså inte så att jag kan tänka mig att ta vilket jobb som helst för enbart 23,5K i månaden (vilket jag kanske fick det att låta som) för då vore jag rent korkad. Är det ett jobb som jag känner att jag gärna skulle vilja ha, men att jag lika gärna skulle kunna ta ett annat – då skulle inte nöja mig med en krona under 25K.

Högsta prioritet för mig är att jag ska hamna på en arbetsplats där jag trivs, mår bra och där jag känner att jag har möjlighet att utvecklas och bli den bästa sjuksköterskan jag kan vara. Jag vill känna glädje över att gå till jobbet, om inte varje dag så vill jag känna det så gott som varje dag. Det prioriterar jag över pengar, alla gånger. Viktigast är välbefinnande och efter det kommer pengarna. I min mening! :)

Att du tror att jag inte förstår en sjuksköterskas värde – tycker jag är lite förolämpande. För vem är du att säga vad jag vet om sjuksköterskor och deras värde? Jag tycker att sjuksköterskor är värda alla pengar i världen, för det arbetet som de utför är ovärderligt.

Kanske låter lite barsk i tonen, men tycker bara det är roligt med diskussion! ;)

Svar: Jag har alldeles säkert missuppfattat dig! Jag tolkade det lite som att du tar vilket jobb som helst för 23,5K och det anser jag visar en okunskap om sjuksköterskans värde. Jag säger inte vad du vet om sjuksköterskor utan jag tolkar bara det du skriver och det var så jag tolkade det. Ta det inte som en förolämpning för det var inte min mening, ibland är det skrivna språket bristfälligt.

Hur som helst så anser jag att inget jobb är värt 23,5. Absolut lägst är 24-25 för mig. Det har inte med pengarna att göra och det är inget "är-lika-med-tecken" att jag sätter pengarna före arbetsmiljö eller trivsel. Jag tänker kräva detta för att hjälpa hela proffessionen att ta ett steg framåt. För att bevisa att våra 3år på högskola är viktiga för samhället och är viktiga för våra patienter. Det handlar inte om mig - Jenny utan det handlar om mig Sjuksköterska och tillsammans är vi starka och kan skapa förändringar.

Vi ser på det på olika sätt helt enkelt. Jag respekterar ditt sätt att se på det och det hoppas jag du förstått :) KRAM!
blivandessk.blogg.se

Caroline

29 Apr 2015 10:16

Hej,

Jag tänker att det är så viktigt att ska opinion i samhället men framför allt inom den blivande yrkeskåren, dvs hos ssk-studenterna, för att skapa en medvetenhet och den mentalitet som krävs för att det skall vara en SJÄLVKLARHET att ingångslönen ska höjas, så att vi ställer kravet precis som du skriver.

Och även att dom som jobbat länge ska få en rejäl lönepush, eftersom många idag lämnar yrket pga av dålig löneutveckling.

Sedan att kommun & landsting ska "tävla" om personal genom ca 1000:- visar ju bara på bristerna i systemet. Resultatet är att sjuksköterskor väljer att jobba i t.ex. Norge och bristerna i Sverige ökar. Istället för att få rätt person på rätt plats med en rimlig lönegaranti.

Personal & kompetens måste få kosta pengar!!

Jag hoppas dock att det kommer hända saker snart, då det är stora pensionsavgångar måste någon göras. Det är vårt gemensamma ansvar att se till att situationen förbättras för alla i yrket, för samhällets skull.


Svar: Håller med dig i precis allt du skriver! Det är faktiskt vårt gemensamma ansvar att se till att inte vi behöver gå in på dåliga löner och jobba under dåliga principer! Jag kommer att vilja börja på sjukhuset men mitt hjärta är i kommunen och kan inte landstinget erbjuda mig det jag vill ha så kommer jag naturligt välja kommunen.
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej