Header
2015 lider mot sitt slut. Året har gått väldigt snabbt och det är ofattbart att det faktiskt snart är slut. Det känns som att året precis har börjat, haha. Så vad har hänt under året? 

I januari läste vi sista halvan av kursen omvårdnad vid hälsa och ohälsa. Jag kan inte säga att jag kommer ihåg så mycket av den kursen, den låg ju under jul och nyår och jag tror det är därför. Den avslutades med en tenta med fleralternativa svar. Därefter började den efterlängtade VFU 2 kursen. Praktiken som var 10 veckor lång och förde med sig en massa förväntningar. Jag kommer ihåg hur besviken jag var som hamnade på ÖNH men det dröjde inte länge förän jag insåg hur fel jag hade. Min uppfattning var helt annorlunda jämfört med hur det faktiskt var. Det slutade med att jag hade en fantastisk praktik som var otroligt lärorik. 

Efter VFUn var det åter tillbaka i skolbänken. Det var kanske inte det man helst ville men vad hade man för val? Då läste vi två stycken fem veckors kurser innan det var dags för sommarlov. Den ena var samhälls och beteendevetenskap 2 kursen och den andra var ledarskap och organisation. Har faktiskt inte mycket att säga om dessa två kurser. Jag kommer ihåg dem men jag kan inte säga att de var så särskilt givande någon av dem. I ledarskapskursen skrev vi vår första rapport och hade opponent och respondentskap vilket jag kan tycka var bra inför uppsatsskrivandet terminen efter. 

Sommaren startade direkt med ett åtta veckors vikariat på AVA/hjärta på sjukhuset. Introduktionen var överväldigande men det visade sig tillslut gå ganska bra och jag trivdes faktiskt både med arbetet och personalgruppen. Det som var åt det sämre var det ständiga pendlandet och det fakto att jag inte var hemma så mycket alls. Därför gick sommaren mest åt att jobba och jag gjorde inte så många sommarrelaterade saker som jag kanske önskat. I slutet av sommaren däremot tog jag och min sambo igen all förlorad tid och åkte utomlands i två veckor och vilade upp oss. Gud så skönt det var!

Kort därefter började termin 5 med buller och brak. Vi började med en vetenskaplig kurs som var förberedande inför uppsatsen. Denna kurs var verkligen behövlig efter 10 veckors sommaruppehåll och förberedde oss bra inför uppsatsen. När uppsatsen väl stod för dörren var vi alla (särskilt jag) så taggade och jag måste faktiskt säga att uppsatskursen var super rolig och det gick förhållandevis smidigt utan större hinder på vägen. Nu är uppsatsen dessutom godkänd och inskickad. Det känns helt otroligt. Jag kan inte fatta var jag är idag. Jag har nu studerat i 2,5år och det sista halvåret kommer att vara fyllt med massa spännande och roliga saker.

Det som ska hinnas med är:
* 8 pass på ambulansen
* 2 pass på operation
* 3 veckor på geropsyk
* 3 veckor på vårdcentral
* 5 veckor i kommunen
* Bedside
* NKSE tentan
* Palliativvård kursen
* EXAMEN!!

Dessutom ska jag försöka hinna med att söka jobb och förhoppningsvis hitta ett med. 2015 var ett bra år och jag är helt säker på att 2016 kommer att bli minst lika bra!

Kommentera

Publiceras ej