Header
Igår hade vi simulering på skolan. Jag praktiserade på fm men begav mig till skolan på em. 

En simuleringsövning är ett övningstillfälle då man framställer ett scenario som man ska utgå från. Under tiden kan saker och ting förändras (i detta fall patientens tillstånd) och då måste man agera utifrån det. Under våran simulering handlade det tex om en patient som fick ett astma anfall och fick inte luft. Vi hade tillgång till nästan allt, alltså typ syrgas, läkemedel, journal, läkarjour osv osv så att scenariot skulle vara så verklighetstroget som möjligt. När vi tog en pox tex fick vi ett svar och vid nästa mätning fick vi ett annat. Alltså ett väldigt bra sätt att lära sig på. 

Det var faktiskt grymt kul och väldigt nyttigt. Att få agera på detta sätt ger faktiskt en lite mer självförtroende eftersom att situationen är väldigt verklig. Jag tycker att det känns lite tryggare nu om jag kommer möta denna patienten i verkligheten eftersom att vi har diskuterat och agerat kring denna situation.

Vi kommer att ha två tillfällen till under utbildningen. En i T5 och en i T6. Synd, det skulle varit oftare. Det hade nog varit nyttigt.
(Bild från google)

1 kommentarer

Emma

29 Jan 2015 23:58

Åhhhh vad jag älskade när man hade simuleringar! Hjärtat dunkade i hundra varv och man svettades på ryggen :'D. Så himla bra träning!

Svar: Ja de är verkligen jätte kul :D
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej