Header
Hej! Jag tänkte jag skulle beta av lite frågor som jag fått. Det går fortfarande att lämna frågor så tar jag de andra i ett senare inlägg.
 
Vad känner du dig inte säker på när det kommer till en sjuksköterskas uppgifter ex CVK, sond, infusionspumpar, dokumentation etc som du vill hinna lära dig mer innan du är klar?

Svar: CVK känner jag mig säker på, likaså pumpar och dokumentation. Det jag däremot inte har gjort så är det att sätta sond. Jag har varit med och sett det ett flertalet gånger samt tränat på KTC så jag känner mig inte så stressad över det. Hantering av både sond och PEG känner jag mig också säker på. Det jag däremot inte känner mig säker på är att sätta nål i en SVP för det har jag aldrig gjort, jag tror inte att det är svårt men jag skulle vilja ha någon erfaren med mig när jag ska göra det första gången. Jag känner mig heller inte så säker på omvårdnaden kring tracheostomier eller laryngectomier. Jag har sett dem flera gånger men inte praktiskt själv fått suga tex.
Jag känner mig inte säker över hanteringen av blodtransfusioner heller eller givandet av intramuskulära injektioner. Så det finns mycket jag behöver träna på :)

Vad blir er nästa praktik? Ni har som jag förstått det haft rätt allmänna inriktningar hittills, så borde inte ex psyk, barn, ane, op, iva komma snart?

Svar: Nej det kommer inte snart men det kommer om lite mindre än ett år. Nästa praktik gör vi i T6 och kommer då få möjlighet att välja "spår" som består av barn, iva, akutsjukvård, ambulans, BB/förlossning osv. Psykiatri kommer hela klassen behöva gå ut på och alla kommer att ha 2 dagar på op. Man håller på att göra om upplägget lite grann så vi vet inte säkert hur det kommer att se ut. Många kommer ju att åka utomlands till tex Tanzania och göra VFU i den praktiken också. 
 
Har du börjat få ideér om ämne för C-uppsatsen? Om ni vill göra litteraturstudie, intervjuer eller något annat? Skriver ni den självständigt eller två och två?
 
Svar: Nej inga ideér, har ingen aning faktiskt. Vi skriver den två och två i allra flesta fall. Tre och tre går också bra vad jag förstått. 
 
Börjat få någon idé om vilken typ av avdelning du vill börja arbeta med när du är klar? Eller du kanske vill arbeta på något boende via kommunen?
 
Svar: Jag vet så mycket att jag ska jobba på sjukhuset men jag vet faktiskt inte på vilken typ av avdelning. Jag lutar åt HIA hållet men jag tror att jag kommer att söka på flera olika avdelningar och ställen för att se vad jag blir erbjuden. Jag vill gärna jobba på boende men inte förens jag är mer erfaren. Därför vill jag ha jobbat på en del olika avdelningar på sjukhus först. Gärna en runda på akuten också innan jag går över till kommunen.
 
Uppstod det någon situation under sista praktiken som du tyckte var etisk svår?
 
Svar: Ja, flera stycken. Inte nödvändigtvis situationer som jag behövde ta ställning i men jag deltog i flera svårare situationer. Jag tar gärna inte upp specifika fall i bloggen rt sekretess osv. 
 
Är du nöjd över din skola/ditt program? Är det vad du förväntade dig - svårare/lättare, roligare/tråkigare, slappare/intensivare?
 
Svar: JAA! Super nöjd, kunde inte varit bättre. Och nej det var inte alls som jag trodde, jag trodde det skulle vara mycket svårare/intensivare än vad det är. Allt är inom rimliga gränser för vad man kan klara av och jag förväntade mig att göra omtenta på omtenta och har hittills *peppar peppar* inte behövt göra en enda (förutom när jag reste bort på ordinarie tenta). 
 
Har en fråga om praktik. Ska ha första praktiken på sjukhus till hösten, då jag börjar termin 2 på ssk-programmet, vilken typ av avd skulle du rekommendera för att lära sig så mycket som möjligt?
 
Svar: Omöjligt att svara på. Är du ny i vården och inte gjort mycket omvårdnad så skulle ju en avdelning med mycket omvårdnad varit perfekt och då antar jag att stroke, rehab, akut ortopedi och typ gastro skulle kunna vara bra avdelningar. Jag har dock inte super koll på vårdtyngden på olika specialitéer men dessa vet jag i regel har mycket äldre patienter.
 
Berätta gärna om vad du fick göra för uppgifter under praktiken , vilket typ av ansvar du hade, vad du fick göra själv/vad fick du inte göra? Hur reagerade patienterna på att du var student?
 
Svar: Jadu, var ska jag börja? Jag fick göra allt som en vanlig ssk skulle göra. Dela mediciner, ta kontroller/ bedöma kontroller, ronda patienter, dokumentera, ge sc lm, ge lm i CVK, ge inhalatorer, ge sondmat, ge dropp, blanda AB. Ta emot nya patienter, sätta nål och ta prover. Ta bladder och sätta KAD. Skriva anamnes och status. Ringa jouren, ringa distriktssköterskor, rapportera patienter till vårdplanerare och prata med anhöriga om deras närståendes tillstånd. Skriva epikriser och skriva ut patienter. Jag kan fortsätta i evigheter men dessa typer av saker. Och det mesta får man göra som student, nästan allt. Mycket får man göra själv men som att hantera CVK eller SVP får studenter INTE göra ensamma. 
Patienterna reagerar i regel aldrig på att man är student. Jag tror det beror mycket på hur säker du är i dig själv som student. I många fall blir man misstagen för att vara sjuksköterska när patienten inte lyssnat ordentligt när man presenterat sig.

1 kommentarer

Frida, ssk-student på Gotland

26 Mar 2015 20:32

Är du nöjd med din praktikplats? :)
Vad har ni kvar denna termin att göra? :)

Kommentera

Publiceras ej