Header
 
Hej! Jag kom in på din blogg via google och har nu läst igenom många inlägg. Jag undrar om du kan göra ett långt inlägg om exakt hur det är att plugga till SSK. Min dröm är att bli SSK, dock går jag helt fel linje nu (handel och administration) och det känns som att man måste gå vård och omsorg för att få det lättare på SSK-utbildningen. Allt plugg inom SSK-utbildningen verkar så himla svårt! Jag förstår ingenting jag läser eller något om kroppen. Jag vet knappt vad en cell är liksom! Jag gillar verkligen inte att plugga och jag har inte så jättehöga betyg, så ska försöka komma in med högskoleprovet. Hur svårt är det exakt? Tror du jag kommer att klara det? Folk har sagt till mig att det är massor plugg och att det är ett väldigt stressigt yrke med dålig lön. Jag vill hellre ha ett rolit jobb med sämre lön än tvärtom! SSK verkar roligt :) Sorry för lång kommentar.. Har sökt sommarjobb inom landstinget nu till sommaren så hoppas jag får jobbet så jag får testa på att arbeta på sjukhus!
 
 
svar:
För det första, jätte kul att du hittat hit, det glädjer mig :D För det andra så går du absolut inte helt fel linje. Du kan nästan gå vad som helst och ändå bli ssk. Det enda du måste kolla upp är så att du har behörighet att söka och när jag sökte var det Matte B och Naturkunskap B. Sen som du säger så har du fördelar med att ha läst vård och omsorg först eftersom du har lite grundläggande kunskap om kroppen. I min klass har majoriteten inte läst omvårdnad tidigare och dom fixar det galant ändå. 
Du vill att jag ska skriva ett långt inlägg om hur det är att studera till ssk men jag måste säga att det inte kan klämmas in i ett inlägg. Jag skulle dessutom inte kunna svara på det i en viss mängd text heller utan jag hade ju hoppats kunna beskriva det i min blogg under tiden jag studerar. Gå gärna tillbaka i min blogg och läs och fortsätt gärna att läsa så kommer du garanterat få en bra inblick. 
Det du skriver om hur det är svårt eller inte är givetvist subjektivt. Det som är svårt för mig är kanske inte för dig men jag kan väl säga såhär att det är ingen barnlek men det är heller ingen forskarutbildning. Jag tror att det inte behöver vara så svårt om man tar sig tid till det. Du skriver dock att du inte gillar att plugga men om du verkligen vill bli ssk så kommer du kanske börja tycka att det är roligt och på så vis plugga mer. Jag tror inte det kommer vara något problem för dig.
Jag har fått höra att högskoleprovet inte är så högt att komma in på så om du gör bra ifrån dig på det. Alltså gör provet några gånger så tror jag absolut att du har stor chans att fixa det! Om du inte skulle göra det så sök på våren och på många olika skolor för då är oddsen högre för dig. 
Sjuksköterskeyrket är precis som du skriver ett lågavlönat arbete som kan vara stressig. Det gäller ju att tycka att det är värt det ändå. Sen vad som kommer att hända med lönen tills vi är färdiga är svårt att veta men vi kan ju hoppas på förbättring! 
 
Vad roligt att du sökt till sjukhus, hoppas verkligen du får det! Då kommer jag vara avis på dig. Jag hoppas du fått svar på det du ville ha svar på om inte kan du skicka en kommentar till så tar vi de andra frågorna med!
Lycka nu till, jag hoppas innerligt att det kommer att gå bra för dig. Glöm inte att droppa en kommentar om hur det går för dig!
LYCKOKRAMAR! 💜

2 kommentarer

Ewe

29 Jan 2014 20:40

Hej. Jag har precis hittat hit. Vad jag har förstått så läser du i Halmstad, stämmer det? Och i så fall kan du rekommendera att söka sjuksköterskeutbildningen där? Jag måste snart välja och känner mig väldigt osäker på var jag ska söka in någonstans.
Mvh Ewe

Svar: Hej Ewe! Vad roligt att du vill bli sjuksköterska. Jag läser i halmstad och trivs väldigt bra. Jag skulle absolut rekomendera Halmstad för de som bor i halmstad med omnejd. Jag ska dock vara ärlig och hade jag haft möjlighet till det så hade jag hellre studerat typ i göteborg, stockholm eller lund. Men halmstad högskola är absolut en trevlig liten skola :)
blivandessk.blogg.se

Ewe

02 Feb 2014 00:49

Tack för ditt svar. Får jag fråga varför du hellre hade velat studera i de andra städerna? :)

Svar: Hm, jag har faktiskt inte något bra svar till det! Det är bara utifrån mina fördomar. Jag har nämligen fått för mig att det är hårdare på universitet och i större städer. Alltså att man lär sig mer. Sen har jag också fått för mig att det är lättare att få jobb om man har pluggat i de större städerna. Men som sagt detta är endast fördomar, jag har inget som kan styrka det. :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej