Header
Det jag skrev om i förra inlägget handlade om att jag åkte på mitt första jobbmöte. Kan tyckas vara väldigt tidigt men jag hamnade på detta möte mer av en slump än planerat. 

Jag var på möte på akuten i en stad nära där jag bor. Jag kom i kontakt med en enhetschef på akuten och passade då på att fråga om de anställer nyexade sjuksköterskor. Det är nämligen inte alla akutmottagningar som gör det, därav min fråga. På den vägen är det. Chefen sa att de absolut anställer nyexade och ville att vi skulle boka in ett möte. Visst, tänkte jag. Varför inte liksom? Så jag träffade chefen i torsdags. 

Hon berättade för mig hur de arbetade, vilken bemanning de hade, hur inskolningen såg ut och vad löneläget är. Ja egentligen allt man behöver veta när man ska bestämma sig för framtida jobb. Vi diskuterade aldrig någon anställning eftersom att det ligger så långt fram i tiden men hon bad mig höra av mig i början på nästa år om jag var intresserad. 

Jag tyckte faktiskt att det lät mycket bättre än vad jag trodde. Man har en väldigt grundlig inskolning och man skulle få lov att endast jobba med erfarna det första året. Dessutom blev man bara anställd några månader för att se ifall man var ämnad för yrket. När anställningen var slut hade man en uppföljning som gav en möjlighet till ny löneförhandling. Schysst tycker jag. Löneläget över lag var inte det roligaste men inte det lägsta jag hört. 

Vare sig det blir något jobb eller inte så är jag glad över att ha varit där, det ger erfarenhet och dessutom så är det väldigt intressant! Så nu vet ni var det var jag var iväg på. 

Vi hörs imorgon, Kram!

1 kommentarer

Caroline

20 Sep 2015 22:19

Nu vart jag väldigt nyfiken! Kan du inte berätta mer? Om hur inskolningen och bemanningen ser ut? Och vilken lön går man in på? Som nyexad. Hade de inga krav på tidigare erfarenheter eller så?

Svar: Jo det kan jag absolut göra! Svaren på dina frågor kommer i ett separat inlägg :-)
Kram!
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej