Header
Hämtade ut tentan idag och jag är nöjd över mitt resultat. Maxpoäng var 50, godkänt var 33 och jag fick 39,5. Rättningen känns schysst och de avdragen jag fått är befogade. Det är ju en väldigt bred tenta och vissa saker, som jag tidigare nämt, hade jag inte riktigt koll på. Jag trodde faktiskt att jag skulle få ännu färre poäng om jag ska vara ärlig. Oavsett, så känns det härligt att sista tentan är avklarad. Jag har fottat lite av tentan till er. Jag har absolut inte fottat hela av förklarliga skäl, den är ju på rättså många sidor! 











Jag bjuder på mina missar och min fula handstil. Trevlig helg på er!

4 kommentarer

blivandeanessk.blogg.se

29 Apr 2016 20:19

Vet inte vad jag ska säga om det där.. Haha. Vissa frågor kändes logiska, men vissa inte. Så då funderar jag liksom, i vilken kurs lär man sig om olika rör och sånt. Eller personcentrerad vård på ett djupare plan.

Men eftersom du klarade den så måste det ju vara så att man lär sig detta under utbildningens gång, alternativt snappar upp på VFUn.
Men när man bara har massa flumkurser kvar i princip så tänker jag, när ska jag lära mig vissa saker? :D

Svar: Jag förstår dig :D haha! Vissa är helt ologiska. Socialtjänstlagen tex, vi jobbar aldrig under den. Jag kan aldrig komma ihåg att den ens nämts under utb gång. Det är bara rena turen att jag är uska i botten, många andra i klassen missade på den av just den anledningen.

Den personcentrerade vården kommer mer och mer i de flummiga kurserna men hade det inte varit så att en stor del av våran uppsats handlat om det så hade jag inte varit lika säker..

Rören kommer INTE i någon kurs, har iaf inte gjort för oss utan det lär man sig under VFUn. Dock är det inte säkert att alla tagit lika mycket prover osv så det handlar nog mycket om hur uppmärksam man varit just när man tagit prover.

En stor del av provet som jag inte lagt ut än handlade tex om waran. Hur paracetamol påverkade, hur spenat/broccoli påverkade och hur alkohol påverkade. Där förlorade jag en del poäng för jag har inte jobbat såå mycket med waran och kan inte minnas att vi hade någon djupare inlärning i just detta under human2. Dessutom har Region halland ju börjat "byta ut" waran mot trombinhämmare eller faktor Xa-hämmare (pradaxa/eliquis/xarelto)..

Många påstår att denna tentan var svår, jag håller inte med. Däremot tycker jag att den gick väldigt djupt in i vissa områden och tror det är därför den uppfattas som svår. Jaja, den är avklarad iaf och det känns skönt. Jag kan fotta fler frågor och lägga upp senare :)
blivandessk.blogg.se

Peter

01 May 2016 16:10

Hej och grattis :-)
Jag vill gärna att du fotar övriga frågor också om du har tid.
Tränar inför höstens NKSE :-)

Emelie

01 May 2016 20:28

Hej!
STORT grattis till resultatet. Nu till min fundering som jag vet att du har skrivit om innan, men undrar om det finns något speciellt som du tycker är av extra betydelse att plugga på inför NKSE-provet nu när du klarat det? Sen undrar jag även över läkemedelsdelen, om den är vad du kan förvänta dig baserat på tidigare prov eller om det var något som stack ut. Pluggar även i Halmstad kanske ska tilläggas.

Svar: Tusen tack! :D
Du bör plugga på gamla tentor, varvat med kurslitteratur. Läsa på om lagar och förordningar. Läsa på om medicintekniska uppgifter och riktlinjer kring dessa. Sen är det viktigt att kolla över sjukdomarna och räkna lite läkemedel. Och du kan förvänta dig samma typer av frågor som du tidigare fått på läkemedelstentor :) då är du good to go och bör klara dig!
blivandessk.blogg.se

Mahnaz

26 Feb 2020 02:51

Hej,
Jag skulle vilja göra kunskap proven eftersom jag har utbildning som sjuksköterska men jag är inte säker vad referens är bra. Någon som vet om det och hjälpa mig ?!
Tack på förhand

Kommentera

Publiceras ej