Header
Hur ser det ut på jobbfronten då?
Många i klassen har tagit sina jobb och skrivit avtal. Majoriteten verkar ha fått visstidsanställningar. Det som är något sämre är att typ ingen lyckats förhandla, vissa har försökt andra inte. Det jag inte kan förstå är hur man kan acceptera en fjuttig lön på 24K när man läst 3 år på högskola? Och det jag förstår ännu mindre är hur man kan acceptera att man inte ens får förhandla? Folk vill vara på sina drömavdelningar och går därför med på att istället vara underbetalda. Region halland har kartellbildat och påstår att lönen ej är förhandlingsbar, frågan är hur det är förenat med individuell lönesättning för det är det ju inte? Vissa har förhandlat något men då snackar vi några hundralappar. En person som arbetat som uska på sjukhuset i 5år(!!!!!!) fick 500kr mer. HUR FAN TÄNKER LANDSTINGET?! Och hur tänker personen som tog det....

Och nej! Allt handlar inte om pengar. Det är inte det jag säger men hur i helsike kan en uska som läst 3 terminer på komvux eller bara tagit studenten från vård och omsorgsprogrammet endast få drygt 3K mindre än en person som både har en legitimation och en kandidat med ett helt annat ansvar? Det är för mig helt obegripligt.. 

Vi är en liten tapper skara i klassen som ser förbi tryggheten på drömavdelningarna och kämpar för våra rättigheter. Någon har mailat sjukhuschefen och frågat om hur han ser på kartellbildningen som avdelningscheferna håller på med. Ska bli intressant att se hur han svarar, om han svarar.. Vi funderar även på att sätta oss och knåpa ihop en insändare till tidningen med. Dessutom ifrågasätter vi den individuella lönesättningen vid intervjuer och tackar nej till allt under 25K. Vissa är järva och begär 30K andra 27K. Det har även startas en fb-grupp "inte under 25" för elever på halmstad högskola samt campus i varberg. 

På min egen front så har jag haft kontakt med kommunerna jag pratat med igen och de kommer återkomma med uppgifter till mig om lön och tjänster inom de närmsta veckorna. Jag har dock varit tydlig med att jag inte tar något under 27K och sen får vi väl se hur det ser ut när de hör av sig. En kommun är väldigt intresserad av mig vilket märks tydligt så jag hoppas verkligen de accepterar mitt löneanspråk för då är saken biff ;) 

Ni andra som pluggar till sjuksköterskor, hur går snacket i era klasser? Hade varit såååå intressant att veta. Kommentera gärna :) 

4 kommentarer

Emilia S.

12 Jan 2016 00:10

Intressant inlägg! Följ upp detta gärna, det är intressant och se hur det kan skilja sig från ställe & landsting. Blev väldigt nyfiken på om chefen kommer svara!

Jag förstår inte själv hur vissa nöjer sig med en rätt så dålig lön, jag anser att man måste börja högre för att senare kunna höjas mer. Jag menar börjar man vid 24 och ska höjas till 26 kan det ta 3 år och uppåt, när man istället kan börja vid 26 från början och därefter höja sin lön efter erfarenhet.
Det jag märkt med många i klassen är att de är hungriga efter utmaningar och kunskap - t.e.x. sjukhuset, på någon specifik avdelning. De tackar ja och tänker att de ska vara glada att de är på avdelningen det önskar vara.

Själv ska man tacka ja till kommunen som lillsyrra inom hemsjukvården med lön på 23000. Denna lön fick jag utan löneanspråk. Fick även erbjudande som usk inom regionen/landstinget på i stort sett valfri avdelning, när jag frågade om vad usk får blev jag spyfärdig, runt 19000 beroende på erfarenhet. Och jag förstår inte hur vissa klasskamrater som avslutat T5 kommer tacka ja till detta under sommaren.

Jag vet inte hur chefer ställer sig till ssk som ställer högre löner. Men jag tror och hoppas att de ser en individ som vill utvecklas och ställer krav på arbetsplats och sig själv - en stark individ helt enkelt. Och att det löneanspråk visar lite vem man är som person - en som kommer göra sitt bästa och försöka överträffa förväntningarna.

När jag tackar ja till erbjudandet inom kommunen ska jag försöka löneförhandla för att ev komma upp lite i lön, även om jag fick bra erbjudande. Det blir min första gång att göra det, och jag anser att det är lika bra att försöka än att inte göra.

Hoppas kommunen som är intresserad av dig ger dig den lön du förtjänar, dvs inte under 27! Skriv gärna hur det går sen och hur det blir i din klass på jobbfronten!



Svar: Vad gulligt av dig att dela med dig av dina tankar! Jag tror som du att det inte alltid ses som negativ som ställer krav utan snarare seriös och engagerad :)
blivandessk.blogg.se

Anonym

12 Jan 2016 08:15

Vad är "lillsyrra"?

Annars håller jag med. Inte under 25k-rörelsen har ju inte varit aktiva här i Halmstad tidigare så antar det är lite därför de ligger efter. Förhoppningsvis borde alla t6or kräva minst 25k, men det krävs information.

Svar: En lillayrra är en sjuksköterskestudent från T5 som jobbar som hjälpreda till ssk med sskuppgifter :)
blivandessk.blogg.se

Hej!

12 Jan 2016 19:14

Hej!
Jag har en helt annan fråga! Du läser sista veckan på den kursen om komplexa vårdsituationer, på litteraturlistan står Etikboken med, har ni använt den mycket, eller tror du man klarar sig utan den? Tack för en bra blogg!

Svar: Hej! Nej vi har inte etikboken med :)
blivandessk.blogg.se

blivandeanessk.blogg.se

15 Jan 2016 16:02

Fast det där med lillsyrra (jag antar att det är detsamma som att anställa en ssk-student utan legitimation) togs ju bort nu vid årsskiftet. Eller, den kräver numera att socialstyrelsen ska granska allt sånt.

Svar: Nej jag tror man anställs som uska och får delegering på ssk-uppgifter. Dessutom har man inga sedvanliga usk uppgifter, därav smeknamnet "lillsyrra" :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej