Header
Ja då går vi in på sista veckan på denna 5veckors kurs. Och med andra ord sista veckan på termin 5. Sista terminen står för dörren och det känns helt galet. När man tänker tillbaka på allt vad man gått igenom och med vetskapen att man snart pluggat 3 år på högskolan så är det helt otroligt att förstå. Men men nog med nostalgin nu! 

Veckan har bjudit på två seminarier och en föreläsning. Seminariet i medicinteknik som vi hade i torsdags måste vara bland det tråkigaste vi gjort. Vi fick med oss en uppgift också som ska lämnas in på fredag men vi satte fräs och gjorde färdigt den denna fredagen istället. Skönt för det var verkligen inget roligt så jag tänker inte gå in på det mer.

I fredags hade vi föreläsning i psykisk ohälsa på förmiddagen. Den var otroligt bra och läraren vi haft i all psykiatri är faktiskt så bra på att fånga klassen och få oss att tänka själva. Han pratar så lättförståeligt och bryr sig verkligen om våra reflektioner. Jag gillar han skarpt.

Nästa vecka har vi en föreläsning på tisdag om organdonation och transplantation, på onsdag har vi simuleringsövning och på fredag har vi tentan. Är faktiskt lite nervös över tentan, men det blir till att plugga heldag på måndag och torsdag och tillsammans med det jag pluggat sen tidigare borde det räcka för att bli godkänd. 

Jag fick en kommentar lite om vad som kommer att hända med bloggen när jag tagit examen. Och jag vet faktiskt inte! Bloggens syfte har hela tiden varit att beskriva mina upplevelser av att plugga till sjuksköterska så ärligt som det bara går men som färdig ändras ju syftet helt. Jag skulle absolut kunna uppdatera då och då när jag är färdig men jag vet inte om det finns intresse från er sida att läsa om det? Så min fråga till er nu är om ni skulle vara intresserade av att jag håller bloggen vid liv efter jag tagit examen också? Svara gärna med en kommentar så vore jag väldigt tacksam :) 

3 kommentarer

Ellinor

10 Jan 2016 17:15

Jag hade iallafall gärna läst om hur det är att vas en ny ssk ute i arbetslivet! Så jag håller tummarna för att du vill uppdatera om det ibland :)
Sen undrar jag om du hade velat skriva ett inlägg om hur du tentapluggar?
På lördag har vi the great Anatomi/fysiologi-tentan och jag håller på att plugga för fullt! Men jag känner att jag inte fått in någon bra studieteknik än, det blir rätt rörigt för mig tycker jag.
Så dina bästa pluggtips hade jag gärna läst om!:)
Kram

Svar: Hej! Vad kul att du känner så, då har jag lite mer kött på benen om vad jag ska göra efter examen.
Det bästa för dig för att plugga så effektivt är nog att prova olika knep och sedan välja det som passar bäst för dig. Det är så olika för alla. Det som lägger en bra grund för mig är att läsa på bra inför en föreläsning och sedan sammanfatta det viktigaste efteråt. När jag väl sedan tentapluggar gör jag helt enkelt så att jag läser igenom mina sammanfattningar och powerpoints och sen pluggar jag i grupp. Vi sitter tillsammans några stycken i grupp på skype och förhör varandra. Dels får man ta del av andras kunskap, man lär sig av att lära andra och man lär sig genom att gång på gång höra svaren på tex tentafrågor. Vi kan sitta och skypa flera timmar om dagen och det passar mig bäst. Dessutom är det något som hindrar dig att välja att skita i och plugga eftersom att man beatämt med andra. Vi diskuterar även mycket, läser i böcker och hjälper varandra genom att förklara osv vilket är jätte nyttigt. Så hitta några andra flitiga kursare och plugga med dom, det tror jag är bra både för sig och dom :)
Lycka till med tentan, det klarar du galant! Uppdatera gärna mig om hur det gick :)
blivandessk.blogg.se

P

11 Jan 2016 08:26

Jag skriver nog lika mycket bloggen för mig själv som för de som är intresserad och jag tror att jag kommer fortsätta blogga när jag är klar. Mest för att jag förmodligen kommer läsa vidare, men även för att ha något att se tillbaka på ibland. Jag skulle tycka det var roligt att följa din första tid som nyexad, sen är det ju klart att det kan vara svårt att hitta något intressant att skriva om när du arbetat ett tag. Så kanske blir det ett naturligt avslut för dig?

Svar: Vad klok du är! Du har nog rätt, jag skriver nog lika mycket för min egen del och när man jobbat ett tag så är det klart att bloggen kommer få ett naturligt slut :)
blivandessk.blogg.se

Veronica

11 Jan 2016 12:34

Hej
Ska börja nästa vecka o läsa till SSK - 43 år gammal. Supernervös men glad, just nu sitter jag och har ångest över alla redovisningar ..är de många?
Gullade inte någe vidare i skolan (till vardags är jag väldigt pratig i övrigt)

Skriv skriv skriv! Gillar att läsa din blogg.
Vera

Svar: Hej!
Åh vad roligt för dig! Du har kommit in på den bästa utbildningen av alla :) Jag förstår såklart att du är nervös men du ska se att allt kommer gå bra även redovisningar, som det kan vara en del av ja :)

Åh vad roligt att läsa! Jag ska skriva på. Lycka till nästa vecka, uppdatera gärna om hur det går för dig! :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej