Header
Jag fick en kommentar med önskemål om tips inför jobbsökandet så jag tänkte skriva ett inlägg om mina tips och erfarenheter.

Jag började söka jobb tidigt, för tidigt enligt vissa. Redan i T5 började jag gå på möten och ringa runt. Detta gjorde jag för min egen skull, inte för någon annans. Jag gjorde det dels i en kurs där jag kunde lägga upp tiden själv (uppsatskursen) och hade möjlighet att boka in möten utan problem med obligatoriska träffar och liknande. Dessutom gjorde jag det för att hinna träffa alla arbetgivare som jag var intresserade av och dessutom ha en rättså god tid på mig att fundera. Jag tycker det kändes ganska bra faktiskt. Man fick kunskap om intervjuer och lärde sig en hel del av att träffa och prata med olika människor. Så att börja söka redan i T5 kan jag rekommendera. En annan fördel med att vara ute i god tid är att du oftast är först ut. Detta kan vara bra eftersom att det ger ett gott intryck av att man är flitig och ambitiös. Jag ser det nästan enbart som en fördel. Jag valde att bestämma en tid med arbetagivarna där man kunde höras av igen, längre fram då alltså för att prata vidare om tjänster och liknande. 

Ett annat tips är att försöka gå på många intervjuer (därav mitt tips att börja i god tid) eftersom att det både är kul och att man blir lugnare och tryggare i sig själv med tiden. Man blir även tuffare och lär sig vilka frågor man ska ställa och hur man ska svara på frågor. Åk ut till alla olika möjliga stället, även de ställen där du tror dig inte skulle vilja ha ett jobb. Detta borde man göra eftersom att man faktiskt kan bli intresserad av oväntade saker ändå. Det kan också bli åt andra hållet, alltså att något man tror är intressant inte visar sig vara det heller. Vad gäller själva intervjun har jag sammanställt mina tips nedan.

Tips på viktiga förberedelser inför intervjun:
• Kom förberedd, läs på om arbetsplatsen.
• Förbered dig på de klassiska frågorna du kan tänkas få. Såsom goda och mindre goda egenskaper och liknande. 
• Ta med dig papper och penna.
• Ha med dig frågor du vill ha svar på.
• Försök komma utvilad och var dig själv! Skratta åt det som är kul och reagera på sådant du tycker låter konstigt. Våga visa dina känslor.
• Svara ärligt på frågor.
• Ha med dig ett CV och dina referenser.
• Bestäm dig för ett löneanspråk.

Tips på frågor du bör ställa:
• Vad har arbetsplatsen för värdegrund?
• Vad är det för uppgifter en sjuksköterska har på arbetsplatsen?
• Hur ser bemanningen ut?
• Hur ser patientdelen ut? Vårdplatser/överbeläggningar?
• Fråga om introduktion. Längd och ev. introduktionsprogram?
• Har arbetsplatsen mentorskap?
• Finns det möjlighet till utbildning?
• Vilken typ av tjänst kan vara aktuell?
• Fråga vem av er två som ska ta kontakt med den andre längre fram.

För det mesta är arbetsgivaren väldigt bra på att presentera sig själv så vissa frågor blir helt klart överflödiga.
Som ni kanske märker ligger inte frågan om lön med bland tips om frågor att ställa och det gör den inte eftersom att det inte är en fråga som DU ska ställa. Det är något som dem ska fråga dig. Det finns inget som heter ingångslön och med andra ord är det ingen mall som ska följas. Du ska ge ett anspråk och dem ska ge ett motbud isåfall. Och vad gäller lön rent allmänt så är det av abslout största vikt att inte gå under 25000 för då är det inte rätt arbetsgivare! För övrigt så bör man lägga sig ex antal tusenlappar högre än det man vill ha, det är så det funkar. Vill du ha 25 så säger du 28. Vill du ha 28 så säger du 32. Och VÅGA göra det också. Tänk på att du har läst i 3 år på högskola, har dubbla examens och ska ha hand om människoliv och vara ansvarig för det. Du är värd den lön du bestämmer dig för. 

Så detta var mina tips och erfarenheter. Jag kommer säkert komma på mer som jag glömt bort nu men om det finns något ni tycker jag missat så lägg gärna en kommentar :) 

1 kommentarer

M

20 May 2016 09:35

Tack för ett långt och bra svar! Jag pluggar i Stockholm och kommer ägna första halvan av t5 till uppsats, ska kanske följa ditt råd att börja besöka arbetsplatser då :) Här finns det ju så sjukt många arbetsplatser att välja bland, men jag har bestämt mig för att prioritera bra lön + nära hemifrån. Har ett par ställen som jag tänkt höra av mig till. Sparar dina tips till hösten :)

Svar: Åh så kul att du gillade det! Lycka till med sökandet, det kommer nog gå finfint. Uppdatera mig gärna längre fram om hur det går för dig :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej