Header
Hej mina fina läsare!! Är så glad för det känns som att jag har fått lite fler läsare som faktiskt följer mig. Alltså läser min blogg regelbundet och det gillar jag. Och jag gillar att majoriteten av er verkar vara intresserade av yrket och utbildningen! Kul.
 
Idag var det seminarium om genus och queer. Det gick bra, trots att det är så flummiga begrepp så börjar vi förstå dem bättre. Och om man inte förstår (vilket inte alltid är meningen) så får vi igång bra diskussioner och det är ju faktiskt det som är målet. Hade man kunnat peka ut vad orden är och står för så hade man tappat en del av diskussionerna och det är diskussionerna som gör att vi får rannsaka oss själva och börja tänka. 
Vad jag lärt mig än så länge som kan vara nyttigt inom vården är:
- Att inte ta något för givet om hur folk lever. Det behöver inte vara det typiska "mamma, pappa, barn" längre. 
- Att vara normkritisk
- Att se på en person som en person, inte som ett kön, läggning eller genus
- Att bemötandet med människor inte ska speglas av mina egna fördomar 
Jag tror att syftet till detta flumm är faktiskt att vi ska tänka lite kring detta och våga prata om fördomar och genus. Det är ju absolut inga lätta frågeställningar och det är absolut inte så att vi kommer fram till några svar men att ha tänkt och diskuterat kring detta kan hjälpa oss att fördriva individanpassad vård som är könsneutral I framtiden. 
 
Slutligen en så skulle jag vilja tipsa er om en annan ny sjuksköterskeblogg som jag inte nämnt tidigare. Det är en tjej som började läsa nu VT14. www.sskstudentens.blogg.se gå in och kika på den, jätte fin blogg.
 
 

5 kommentarer

Julia- Om vägen till att bli sjuksköterska

30 Jan 2014 20:31

Åh vad fin designen blev :D Ida är superduktig och din blogg är supersnygg :D

Svar: Tack så mycket!! Jag är super nöjd faktiskt :D
blivandessk.blogg.se

Hanna

30 Jan 2014 20:54

Tack så mycket för länken! :)

Svar: Klart du skulle ha de! Vi ssk-studenter måste hålla ihop :)!
blivandessk.blogg.se

Alice

31 Jan 2014 15:52

Fin blogg, och fin design!

Svar: Tack detsamma!! :)
blivandessk.blogg.se

Andreas

31 Jan 2014 22:56

Gillar din design! Och fortsätt blogga på!

Om du gillar en humor blogg! Driver med all och alla och mycket sjuk humor!
http://aberrationistiskatankar.blogspot.fi/2013/12/andreas-sex-manual-for-nyborjare.html

sofi

04 Feb 2014 17:19

Läser också till ssk fast i karlstad! själv är jag inne på termin 4

Svar: Va roligt!! Är det bra att läsa där? :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej