Header
Det är helt sjukt att år 2 nu snart är över. Vart har det tagit vägen? Det var ju inte längesen vi satt och nötte läkemedel och sjukdomar i human II. Det är faktiskt skrämmande att tänka att man gjort en bra bit mer än hälften, att 2 tredjedelar är gjorda och att vid denna tiden nästa år är jag hög av lycka av att snart vara färdig legitimerad sjuksköterska. 

Jag skulle vilja skriva att det har varit 2år av slit men det har det faktiskt inte. Vi har jobbat på bra och i hög takt men aldrig riktigt slitigt. Vi har gjort våra uppgifter i god tid, pluggat och skrivit tentor och för mig så har allt kommit i en behaglig takt. Det är klart att när man suttit på en kursintroduktion och inte fattat något att man kännt att det är mycket och kommer bli jobbigt men det har aldrigt riktigt blivit så. Det jobbigaste detta året har ju lätt varit i human II när jag hoppade över en ordinarie tenta och fick skriva omtenta istället. Usch så jobbigt det var. 

Hur som helst så är jag super nöjd med det andra året. Det hela började med att vi kastades in i human biomedicin II och skulle plugga en jäkla massa sjukdomar, behandlingar, läkemedel, biverkningar och symtom. Detta var en rolig kurs men som inte alls var upplagd på ett optimalt sätt. Läraren verkade oengagerad och föreläste faktiskt riktigt dåligt och stressat. I denna kursen fick vi mer eller mindre ta ett helt eget ansvar på inlärningen. Och som vi pluggade. Vi satt på skype och förhörde varandra i 10 veckor och kul hade vi och bra blev det. Det sorgliga med denna kursen är att jag i nuläget känner att jag glömt en hel del. Det är såklart tråkigt men jag vet att det finns där i ryggmärgen nånstans och om inte förr så när vi börjar plugga inför NKSE-tentan nästa år så lär väl kunskapen sakta men säkert komma tillbaka. I denna kursen hade vi 2 tentor och 2 seminarier plus en gruppuppgift.

Efter detta kaos kom vi in i en mer harmonisk kurs, omvårdnad vid hälsa och ohälsa. Här skulle det skrivas vårdplaner kan jag lova. Inte nog med det så hade vi de absolut bästa och mest intressanta föreläsningarna i denna kursen. Ja rent ut av på hela programmet. Här fick vi lära oss mycket som en sjuksköterska ska kunna. Kopplat till sjukdomarna fick vi lärdom om vad som är god omvårdnad kring dessa. I denna kurs hade vi 3 vårdplaner som skulle skrivas och en tenta. I denna kurs hade vi även föreläsning och praktiskt sårvård samt S-HLR. 

Från denna kurs kom lämpligt nog VFU II som nästa. VFUn har jag sammanfattat bra tidigare och ni som läst min blogg ett tag vet att jag i början inte var så nöjd men i slutet var super nöjd. Det är dumt att grunna i om det hade blivit bättre om jag hamnat på en annan avdelning eller inte och som helhet är jag nöjd över all kunskap jag fick. VFU är något bland både det jobbigaste men roligaste på hela programmet. Man blir verklighetsförankrad och får känna på allt som komma skall. Det är detta man brinner för och vill göra, det är dock tufft att plugga sidan om när man har tidiga morgnar och sena kvällar. 

Därför var det väldigt behagligt att komma tillbaks i skolan och påbörja kursen samhälls- och beteendevetenskap II. Detta är väl ingen favoritkurs direkt men yttrest nödvändig. Takten skruvades ner till skillnad från VFUn och man fick tid hemma för att läsa böcker. Jag kan erkänna det att det faktiskt var lägligt att ha en sådanhär kurs när man kom tillbaka. Det var för övrigt en ganska intetsägande kurs som inte gav så mycket fören i slutet när vi hade examinationsseminarium. 

Sist men absolut inte minst har vi omvårdnad, organisation och ledarskap, denna kursen slutar imorgon när vi opponerat och responderat våra rapporter. Detta har varit en rolig och ögonöppnande kurs. Vi har varit inne i ett spår som vi ALDRIG tidigare nämt. Vi har i denna kurs släppt patientfokus och lagt fokus på oss själva. Jag som sjuksköterska och min rätt i arbetsmarknaden. Vi har läst hur organisationer är uppbygda och fått en helt annan förstårlese för ledarskap och sammarbete.

Jag vill passa på att tacka ALLA som läst, engagerat sig, kommenterat och varit snälla mot mig detta andra året. Jag hoppas innerligt att ni får en toppen sommar och att vi hörs av igen till hösten när sista året börjar. Jag hoppas ni vill dela det smått magiska men kaotiska år med mig. Jag kommer inte blogga i sommar men det innebär inte att bloggen är död, den får liv igen till hösten. 
Än en gång, TACK! ❤️

3 kommentarer

Sara h

02 Jun 2015 20:28

Kul att läsa om dina studier. Har sökt in till sjuksköterska till hösten.. :)

Svar: Åh så kul! Vart då? :D
blivandessk.blogg.se

Sara h

03 Jun 2015 10:48

Bor i Dalarna. Så sökte till Falun. :)

Svar: Aha okej :D
blivandessk.blogg.se

P

04 Jun 2015 07:12

Nu är det visserligen ett halvår innan jag påbörjar det "året" du nyss gått, men ska bli intressant att jämföra vad man själv tycker om det. =)

Ha en bra sommar. ;)

Svar: Ja, jag håller med! Kanske du har en helt annan uppfattning :) Lycka till med termin 2 till hösten, har för mig att den var ganska skön :)

Hoppas du också får en bra sommar! kram!
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej