Header
Det är inte det lättaste kan jag lova. Vi har ju ingen aning om vad som kan komma på den, därav svårigheten. Vi har börjat så smått. Det känns som om att man inte kan vänta på att börja plugga på den. Den är i april och vi kommer ha praktik hela vägen fram. Med andra ord kommer det inte finnas någon tid som är "bättre" att plugga på, som i någon teoretisk kurs eller så, så just nu gäller det bara att bita ihop och försöka trycka in det i alla vfu-timmar och allt vfu-plugg! Det är banne mig inte det roligaste läget vi varit i men det är bara att göra det. 

Vi kommer att behöva göra en intervju på vfu;n och sen skriva en uppgift kring det och jag tänkte faktiskt försöka göra intervjun redan första veckan och sen skriva uppgiften på helgen. Mest bara för att få det överstökat. Därefter lär det bli NKSE plugg de övriga lediga timmarna. 

Hittils så har vi lagt upp plugget såhär: Vi har fått en hel drös med gamla tentor och det bästa med dessa tentor är att det ger en ett hum om vad som kan komma. Så om vi läser en fråga om tex postoperativ omvårdnad så svarar vi på frågan utifrån det vi redan kan men sen djupdyker vi i ämnet och läser i böckerna. Vi skapar en diskussion om hela det berörda ämnet och inte bara om frågan för att sen gå vidare till nästa. I preoperativ omvårdnad tex djupdyker vi inte bara i omvårdnaden utan går igenom prover som tas, vad de visar och står för. Diskuterar kring olika hälsotillstånd som är ett observandum inför operation osv osv. Så en fråga i tentan kan vi hålla på med i typ en timme och går ännu djupare in i området än vad som behövs för själva frågan. För vi vet ju inte om vi kommer att få just den frågan (troligtvis inte) men vi kommer mest troligen få någon fråga inom ämnet därför läser vi mycket i böcker och diskuterar kring det. Jag tycker att det känns bra att göra så, vi stirrar oss inte blinda på frågan utan repeterar hela ämnen istället. Det vi också kommer att göra är att läsa kring undersökningar och behandlingar på vårdhandboken, läsa igenom lagar och författningar, kika på olika bedömningsunderlag och hjälpmedel såsom senior alert, rls 85, sbar m.m. Vi kommer att repetera basala hygienrutiner och rutiner kring smittor. Vi kommer även behöva gå in på anatomin, fysiologin och patofysiologin men det lär mest troligen hända under tiden vi går igenom tentorna. Läkemedel inkluderat. Sen har vi ju även de roliga kurserna i samhälls och beteende vetenskap som kommer behöva ögnas igenom med tex krisfaser, coopingstrategier och motiverande samtal.

Det känns som om att planen känns tät och det är bara att hoppas på att vi kommer hinna igenom allt vi känner att vi behöver. Det som känns bäst för mig är att vi är ett gäng som vill plugga tillsammans och det gör vi via skype, därför finns det inga undanflykter utan vi kommer att peppa och stötta varandra!

3 kommentarer

Anonym

15 Feb 2016 01:55

Har du möjligtvis exempel NKSE tentorna i fil/datorn?:) Du får jättegärna maila mig i sådana fall: [email protected]

Svar: Bli medlem på facebook gruppen "vi som pluggar till sjuksköterska" så ligger dom där :)
blivandessk.blogg.se

Anonym

15 Feb 2016 19:41

Hej!
Du hade tidigare skrivit ett inlägg om olika jobb inom kommun som du hade blivit erbjudande, där du tackade ja till ett.

Jag har själv blivit erbjuden två jobb varav en jag vill tacka nej till. Dock vet jag inte hur jag ska göra det. Har du några tips?

Svar: Hej! Åh förstår din känsla. Det är aldrig kul eller enkelt för den delen att tacka nej till jobb. Är det så att du fått ett bättre erbjudande eller ett annat jobb du hellre vill ha så tycker jag att du ska vara ärlig och säga det. Ring och presentera dig, säg att du tyckte att dom verkade trevliga men att du fått ett annat erbjudande som du känner passar dig bättre eller känns mer rätt för just dig. De kan kanske bli lite stötta men oftast inte och oavsett så är det ditt val och det ska kännas rätt för dig. Var ödmjuk och trevlig så är det inga problem. Tusen lycka till! :)
blivandessk.blogg.se

Sabina

19 Jul 2020 22:36

Har sökt på den fb gruppen du angav ovanför men den finns inte. Vart kan jag hitta gamla nkse prov? Tacksam för svar

Svar: Hej! Gruppen bytte namn när jag lämnade över den. Den heter ”sjuksköterskestudenten” nu :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej