Header

Jag jobbar och jobbar och jobbar och jobbar och jobbar lite till. Herregud, heltid är verkligen hel tid. Full tid. Det känns som om att jag typ bor på jobbet. MEN jag älskar det! Jag gör verkligen det, vi har ett fantastiskt yrke. Jag planerar, leder, organiserar och bestämmer saker hela dagarna. Jag informerar, stöttar och finns till för vårdtagare och vårdpersonal. Jag fyller verkligen mina dagar med meningsfullhet.
Jag rondar med läkare, observerar förändringar och behandlar. Jag har satt nål två gånger för att förhindra utveckling av lungödem, jag har lagt om sår. Jag har skickat in väldigt dåliga patienter med ambulans. Jag har tagit massor med prover, jag har hållt massor av händer. Jag har symtomlindrat och funnit hos patienten som tagit sitt sista andetag. Jag beställer hem mediciner, ser till så att vårdpersonal vet vad de ska göra. Jag pratar dagligen med anhöriga och försöker göra mitt allra, allra bästa för att jobba med en helhetssyn. Jag är en sjuksköterska och jag får göra det jag älskar, varje dag.

Jag känner verkligen att jag hamnat på rätt ställe. Jag får ta ansvar, tänka själv och ta beslut. Jag har inte tillgång till en läkare alltid. Jag har bara haft ett akut läkarbesök. Det andra som inte är urakut får jag helt enkelt lösa själv. Jag är sååå glad för att jag inte valde ett jobb på en vårdavdelning, för där hade jag aldrig fått göra hälften av alla saker jag får i kommunen. Såklart har jag haft dåligare dagar.. I fredags till exempel fick jag hoppa över lunchen, jag fick beställa ett akutbesök med läkare och jag kände mig såklart misslyckad som inte klarade av situationen själv. Men jag måste ändå få lov att säga att detta gått över förväntan. Faktiskt. Jag har bara jobbat i två månader och jag har en lång väg kvar men jag trodde faktiskt att dessa första månader skulle kännas stormigare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer.. Jag trodde att jag skulle kunna blogga hur mycket som helst men jag känner mig tom på ideér och det jag gör nu känns naturligt på något sätt så jag vet inte vad det är som skulle kunna intressera er. Därför ligger bloggen lite i viloläge och lär göra under långa perioder. Det jag kan berätta är att jag kommit in på en kurs, gerontologi - teori, perspektiv och metod. Vi får väl se hur detta går. Jag tänker läsa detta för att hålla igång studietekniken och för att samla högskolepoäng. Det ska bli spännande och se hur det kommer att gå med att jobba heltid och plugga halvtid.

Så med detta säger jag, på återseende. Vi hörs igen i framtiden. Ställ gärna frågor så är chansen större att jag kommer att motiveras till att fortsätta blogga. Ha det bäst!

4 kommentarer

blivandeanessk.blogg.se

07 Aug 2016 00:19

Förstod nästan att det skulle bli ett naturligt avslut, man har inte så mycket att skriva om. Så känner jag nu under sommarmånaderna när man arbetar. Det är intressant att göra några nedslag ibland och talar om hur det är, men inte på samma sätt som när man studerar.
Kanske blir bloggen istället ett ställe där du kan ventilera om saker som både är bra och dåligt när du behöver få utlopp för det? Kanske något inlägg om hur tankarna går inför framtiden när de dyker upp? =)


Svar: Ja du har helt rätt! Bloggen har inte längre samma syfte och fyller inte samma funktion för mig längre. Att ventliera studier är betydligt enklare än att ventilera jobb. Ventilera jobbet gör jag på jobbet liksom. Men som du säger, då och då kommer det att komma något och särskilt när jag pluggar igen :)
blivandessk.blogg.se

E.S

25 Aug 2016 11:50

Vad kul att läsa att det går bra för dig och att du trivs!
Har följt dig sedan start, och jag själv läser min sista termin nu. Du har varit en inverkan vad gäller lönen för mig, jag har precis tackat ja till kommunen med lön på 28500:-, vilket känns fantastiskt. Hade man sagt detta till mig för 1-1,5 år sen hade jag aldrig trott det och tackat ja till 27000..
Nu ställer jag mig inför ett val och det är inom vilket område. Har arbetat som lillsyrra inom hemsjukvården och har sett det fantastiska i det, men även det krävande vilket är lite skrämmande att ställas inför som nybliven ssk.
Har några månader på mig att fundera, om man ska ta ett boende eller hemsjukvården.
Ser fram emot att få höra mer från dig, all lycka till nu! :)

Svar: Så roligt att du kommenterat och vad kul att du följt mig! :D och grattis till din grymma lön, du är värd varenda krona!
Oavsett vad du än väljer så kommer det gå bra, var ödmjuk och ställ mycket frågor så klarar du dig fint!
All lycka till och uppdatera för mig i framtiden :D
blivandessk.blogg.se

Blivande sjuksyrra

29 Aug 2016 21:59

Jag har följt din blogg ett tag och tycker det är kul att läsa så jag vet vad jag har framför mig i kurserna. Läser också i Halmstad. Kan du inte skriva ett inlägg och berätta vem du är så vi får en bild, nyfiken :-)

Svar: Hej! Vad kul att du hittat hit. Halmstad har en bra utbildning så grattis :) kanske jag gör det men det känns rättså oviktigt att skriva om mig själv haha. Vi får se :) Kraam :D
blivandessk.blogg.se

Jasmine

31 Aug 2019 23:10

Hej!

Jag har precis hittat din blogg och det har varit jättetrevligt att läsa dina inlägg! Har dock inte hunnit igenom allt så du kanske redan har skrivit om detta jag funderar på:

Jag vill gärna läsa till sjuksköterska, och som jag har förstått det så är det bättre löner inom kommunen än inom landstinget? Men, andra sjuksköterskor har skrivit på internet att det är dumt att börja inom kommunen som ny sjuksköterska eftersom arbetet där är så självständigt att man inte kommer klara av det. Stämmer det? Man får väl vara ny även där och hjälp till en början, vad är din erfarenhet?

Kommentera

Publiceras ej