Header
Jag blev ombedd av en läsare att lägga ut frågan som jag mailade läraren om från tenta del A. Och såklart ska jag göra det.
 
"Om en patient står på läkemedlet AT2-antagonist bör man vara uppmärksam så att patienten inte blir dehydrerad. Förklara patofysiologin bakom." 
 
Läraren ville förklara detta som något som hade med akut njursvikt att göra eftersom att då förlorar man vätska och går man då på en RAAS-hämmare så kan inte kroppen kompensera och njurgenomblödningen blir då skadligt låg. Men ska jag vara ärlig så förstår jag inte hennes svar och jag förstår inte hur hon kan begära att jag ska göra en koppling till akut njursvikt? Men men jag kan inte göra något längre. Det är utom min kontroll nu.
 
Du som ville ha ut frågan och var sjuksköterska, kan du inte snälla ge lite feedback på din synpunkt på denna frågan och svaret? Hade gjort mig evigt tacksam! 

Kommentera

Publiceras ej