Header
Idag hade vi kursintroduktion i kursen Omvårdnad vid komplexa situationer. Mycket spännande kurs måste jag säga men det är mycket som ska läras in och mycket kurslitteratur och lagar som ska läsas. Det kommer bli en tuff kurs men jag tror att den kommer att vara givande. Vi examinerar kursen med en salatentamen, caseseminarium, medicinteknik och säkerhets seminarium. Dessutom ska vi ha barn-HLR och simuleringsövning. Sen är det en hel del föreläsningar nu de närmsta en och en halv veckorna. Vi ska bla ha föreläsning om akutsjukvård av äldre, palliativ omvårdnad, smärta, organdonation, medicinsk teknik och psykisk ohälsa. Ser verkligen fram emot föreläsningarna denna gången faktiskt eftersom att de känns relevanta för vår kommande yrkesfunktion. Imorgon ska vi ha en heldag om medicinteknisk säkerhet så denna kväll har gått åt att sammanfatta de typ 10 lagar som står med som referenslitteratur. Jag började även så smått att sammanfatta ett kapitel om konfusion då vi ska ha föreläsning om akutsjukvård av äldre på onsdag. Kommer vara ganska trött imorgon kväll så det kändes skönt att ha börjat med det redan nu. Jag kommer köra på samma metod som jag kört innan, läsa igenom den litteratur som hänvisas till innan föreläsningen och sen sammanfatta föreläsningen kvällen efter. Jag tror att det är gynnsamt för då har man repeterat tre gånger och har allt relevant nedskrivet till instudering inför tentan längre fram. Nu däremot ska jag sova så jag är utvilad inför heldagen imorgon. Vi hörs i veckan, Kram!

1 kommentarer

Caroline

17 Dec 2015 23:59

Intressant att läsa om ditt upplägg :) hur ser du på litteraturen? Upplever du att det är viktigt att ha alla böckerna senast utgivna till varje kurs, eller köper du vissa begagnade? Vad är ditt upplägg för sammanfattningen av det du går igenom inför seminarie - handskrivet eller skriver du ner på datorn? Tack på förhand :)

Svar: Tack!
Jag köper begagnat men i senaste upplagan i den mån det går. Man var betydligt mer noggrann förr nu däremot köper man det som finns eller struntar i det. Ibland kan man låna också tex :)

Jag skriver ner mina sammanfattningar på min ipad! Jag har ALLT i min ipad. Älskar den, den hjälper verkligen min vardag och jag har allt i den :D
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej