Header
Nu har jag snart gjort min andra vecka på sjukhuset. Mycket är fortfarande nytt men en del börjar falla på plats nu. Jag är dock en bra bit ifrån självständig, dels pga att vi inte har så många patienter alltså har jag handledaren med mig på det mesta eftersom att vi har gott om tid. Men också pga att ÖNH sjukdomarna är väldigt nytt och har inte berörts alls egentligen i skolan. Nästan allt är nytt förutom typ tonsillektomier.

Jag lär mig mycket men det är svårt att veta ifall man kommer att tycka att 10v är lagom eller för mycket. Min största rädsla är ju att de sista 5v kommer bestå till 90% av det som de första 5v bestod av men som sagt det vet jag inte i nuläget. Jag har en fantastisk handledare som ger mig så mycket tillit och det känns verkligen som att vi klickat i vårat sätt att arbeta. 

Som det ser ut just nu så är det inte så mycket omvårdnad. Det kan vara mycket smärtor dock vilket kan kräva allt från injektioner, tabletter, i.v infusioner eller injektioner. Det är heller inte så mycket MIGar eftersom att många är unga och friska sen tidigare. Det som det blir mycket av däremot är en del pre och post op åtgärder allt från ankomstsamtal, sätta infart, pre medicinera, ta blodprov/BAS/blodgruppering till att bedömma saliv och blödningar osv. Det är stort skillnad på gammalt och nytt blod till exempel.

Jag trivs faktiskt mycket bättre än vad jag trodde. Kirurgi är spännande oavsett om det är thorax eller svalg/käke :)

1 kommentarer

Frida

28 Jan 2015 22:12

Vad bra att du trivs bättre än väntat och att det känns bra med din handledare :) Jag håller tummarna för att du blir nöjd med din praktik! :)

Svar: Jadå det blir nog bra :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej