Header
Fick en förfrågan om att berätta mer om hemsjukvården. Om löner och arbetstider med mera. 

Lönen där vi var, är lägst 26K 2015. Med andra ord 2500K mer än i landstinget. En betydligt mer rimlig första lön för en nyexaminerad syrra. Jag tror ju dessutom att lönen kommer att stiga något mer till nästa sommar (såklart). Det är ju givetvis inte bara lönen som är viktig men viktig nog. Arbetstiderna var flex dagtid. Oftast 7:30-16/16:30 beroende på sig själv. Arbetstiderna var fria så man fick själv styra över det. Varannan vecka hade man ett "mellanpass" där man jobbade mellan 10 på fm till halv 7 på kvällen och så hade man en helg på 6 veckor. En klar fördel emot landstingets varannan dag jobb 14-22 och 6:45-16 och varannan helg.

Att jobba som nyexad syrra var enligt dem inga större problem. Jag tror att mycket handlar om vilken introduktion man får och vilka kollegor man får. En bra introduktion innebär att man får tid på sig att lära sig datorsystemen, dokumentationen, rutiner, tankar och ideér i bedömningar. Vad man bör kolla efter och inte. Som stöd till alla sjuksköterskor, nya som gamla, var ett slags beslutstöd. Detta visade vilka parametrar eller symtom som krävde läkarkontakt. Med denna hjälp kvalitetssäkrades vården i och med att alla sjuksköterskor oavsett erfarenhet tog samma beslut. Den kliniska blicken är ju klart mindre bra hos nyexade och med detta beslutstödet minskade eventuella onödiga inskick till sjukhus till exempel. Oftast är det ju så att nya syrror inte missar saker utan istället är lite för försiktiga och vill skicka in "för minsta lilla" och detta förebygdes med beslutstödet. En solklar trygghet för mig som ny. Att ha bra kollegor innebär att man får hjälp och stöd och alltid ha nån att ringa om man har frågor. Den nya sjuksköterskan som var med på mingelträffen berättade att hen brukade ta bilder på tex sår och visa kollegor om hen märkte att hen inte lyckades läka såret. På så vis fick hen hjälp och kunskap om nya lösningar osv. Dessutom kunde man be om hjälp vid vissa medicinsk tekniska uppgifter man aldrig hade gjort förut och då följde någon mer erfaren med ut och coachade.

Jag tycker att allt över lag låter bra. Det verkar tryggt och säkert trots att man är ny. De påpekade även att man inte ska lyssna på skrämseltaktik från landstinget som menar att man "måste" jobba på sjukhuset först för att få erfarenhet. Erfarenheten man får i landstinget och i kommunen är så olika att man faktsikt inte alltid har så stor nytta av erfarenheten av landstinget i hemsjukvården. Såklart är all erfarenhet bra erfarenhet men det är inte givet att man fixar allt i hemsjukvården bara för att man jobbat på sjukhuset ett år först.

Eftersom att jag inte vill jobba i Halmstad på grund av läget så valde jag faktiskt kort därefter att kontakta andra kommuner nära där jag bodde och har nu lite inbokade möten i framtiden. Ett på torsdag nästa vecka. Ska bli spännande att se och jämföra med vad de har att erbjuda mig som nyexad. De verkar dock väldigt intresserade och det är även jag. Jag kommer fortsätta uppdatera om mitt jobbsökande och föra lite statistik på vad kommunerna erbjuder både i lön och förmåner så håll utkik ni som är intresserade av hemsjukvården :)

Kommentera

Publiceras ej