Header
Läsarfråga!

Jag undrar bara lite hur det kommer sig att du vill arbeta inom kommunen? Är det inte mycket arbete ensamt och är det inte svårt o va ny och fatta alla beslut då?*nyfiken* kram 

Svar: 
Hej! Jo det är nog ganska mycket arbete på egen hand, det beror nog lite på var man jobbar men precis som du säger så är man nog ofta ensam. Och jo det kommer vara jättesvårt att ta beslut som ny men det lär det vara på sjukhuset med. Jag tror att det är viktigt att man har bra kollegor som gärna ställer upp och hjälper till. Det underlättar nog både om du jobbar på sjukhus eller i kommunen. I kommunen får man kanske  inte samma hjälp som på sjukhuset alla gånger utan då får man kanske ta sina frågor via telefon istället men det går ju bra det med. 

Anledningen till varför kommunen lockar mig är för att den vård som bedrivs på sjukhus inte lockar mig så särskilt mycket just nu. Jag har sett den på nära håll hela sommaren och jag tycker inte att det tilltalar mig lika mycket längre. Jag är inte säker på att kommunen är rätt för mig heller men jag vill se den på nära håll för att bestämma mig. Sen är där såklart många andra faktorer som gör att kommunen lockar mer än sjukhus; arbetsmiljön, det är inte nya patienter som kommer in hela tiden som man får träffa nån dag sen ska man sätta sig in i nya patienter igen. Man har inte riktigt samma arbetsbelastning på så vis. Sen är lönen såklart en stor faktor. Man får lätt ett ex antal tusenlappar mer i månadslön i kommunen, dessutom bedrivs typ 85% av vården i kommunen på dagtid vilket innebär att arbetstiderna i största del består av dagturer vilket också lockar mig. Dessutom är man inte lika bunden av en kommun som av ett sjukhus. Det finns liksom bara ett visst antal sjukhus i landet och bor man inte nära något så får man pendla långt till jobbet. Alla bor i en kommun och det finns flera av dem i närheten där man bor vilket innebär att valmöjligheten blir större. Gillar man inte det sjukhus man bor vid så har man kanske inte så mycket att välja på om man inte vill flytta förstås. 

Sen måste jag förtydliga att det inte bara är kommunen som lockar. All vård som inte bedrivs på sjukhus eller vc lockar. Med andra ord skulle jag kunna tänka mig jobba på nått boende, korttidsboende, hemsjukvård, ASIH, mobila team och palliativa team. Det finns mycket att välja på och jag tänker välja det som tilltalar mig just nu (eller i juni). Skulle det visa sig att jag inte trivs alls och faktiskt vill tillbaka till nått sjukhus så har jag ju alla möjligheter att söka igen. 

2 kommentarer

Johanna

19 Sep 2015 17:27

Hej igen :-) kul att höra hur du tänker, det låter bra ;-) kram

Anonym

19 Sep 2015 17:30

Vill också lägga till att det är kul att du tar dig tid att svara på frågor :-)

Svar: Hej! Ja jag tycker det är viktigt att mina läsare känner sig besvarade. Det blir lätt en envägs kommunikation annars :-)
Kram!!
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej