Header
Jag är en tänkare ut i fingerspetsarna. Om det inte varit för min totala okunskap i ämnet så hade jag kunnat kalla mig själv för filosof. Jag tänker i alla lägen, ibland för mycket. Jag har som ni hängivna läsare kanske vet lidit av en ganska omfattande grad av OCD när jag var liten. En del av detta finns kvar i mig men i en mycket mindre form. Så som ni kanske förstår så kan jag verkligen leva i mina tankar. Försvinna bort.

Jag tror att jag har mycket mitt tänkande att tacka. Jag tror att denna del av mig alltid kommer att tvinga mig att reflektera över saker och ting. Allt från livet till vården jag utför. Att reflektera är, för mig, att bearbeta, analysera, problemformulera och söka lösningar. Jag tänker ofta på hur jag framstår, hur jag beter mig och hur jag kan ändra mig till det bättre. Jag kan tänka på allt från verklighet till fantasi. Jag kan föreställa mig situationer där jag ställs inför olika dilemman och hur jag på bästa sätt tar mig igenom dessa. 

Jag tror att det är en viktig förmåga, eller nej vänta. Jag vet att det är en viktig förmåga hos en sjuksköterska. Att man faktiskt är beredd och villig till att ta sig tid att fundera över VAD det är jag gör. VARFÖR jag gör det och HUR jag gör det för det skapar kunskap. Jag är övertygad om att brist på reflektion grnererar dåliga och tråkiga mönster. Dels kan man inte göra sitt jobb fullt ut dessutom tror jag att dessa mönster påverkar både patient, sjuksköterska och kollegor negativt. 

Jag vet faktiskt inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägg men det var behövligt att ventilera lite tankar. Tankar från en sjuksköterskestudents perspektiv. Nu ska jag sova gott, godnatt!


1 kommentarer

P

06 Sep 2015 22:25

Som tänkare har man ofta fördelen att vara den som snappar upp och applicerar saker snabbare än andra, iaf från min egen erfarenhet. Ibland sitter jag också och bara funderar och helt plötsligt slår det mig "men varför har jag inte gjort så?" eller inom yrkeslivet "varför gör vi inte sådär?". ;)

Tyvärr har man ju inte alla med sig de gångerna, de där hangarfartygen som tar lång tid på sig för att vända finns ju alltid där.

Svar: Ja jag tror att man har en fördel med att vara tänkare, precis som du säger. Exakt alla tänker inte lika snabbt och det är nog ofta dom som är dom där typiska stoppklossarna i vården :p
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej