Header
Vi har fått mail ifrån kursansvarig för de sista VFU:erna. Upplägget i dessa kurser har ju varit ganska oklart men nu vet vi hur det kommer att gå till efter denna terminen. 

Vi kommer att börja med VFU 3. Den är sammanlagt 9 veckor, ungefär som den vi hade i våras. Denna är dock uppdelad i 3 delar. 3 veckor kommer att spenderas i närsjukvården, alltså typ vårdcentral och liknande. Sen kommer vi att vara ute i psykiatrin i 3 veckor. Sist men inte minst kommer de s.k "spåren".  Spåren innebär att man får välja lite mer speciella ställen. Under de 3 veckorna gör man 8 pass på det stället man valt och sen gör alla studenter 2 dagar var på operation. Det man kan välja på i spåren är kommunen, mottagningar, akutmottagning, iva, uva, bb, förlossning, barn och ambulans. Vi får önska dessa platser och rangordna 3 stycken placeringar. Vilket jag kommer välja hamnar i ett senare inlägg.

Praktiken efter är den praktikrn vi kommer att göra vår bedside. Denna placering vara i 5 veckor och är på ett och samma ställe. Även här ska man rangordna 3 placeringar. Det vi får välja mellan är opererande avdelning, icke-opererande avdelning, akutmottagning, kommunen, barnavdelning, uva och ava. Och som sagt, vad jag tänker välja kommer avslöjas längre fram. Vi får veta resultaten av våra val senast 6 veckor innan start. Vill man byta med varandra får man lov att göra det fast relativt snabbt efter besked.

Jag tror jag har bestämt mig vad jag vill välja men det är verkligen svårt. Det är så mycket man vill göra och prova på liksom. Hur som helst så ser jag verkligen fram emot nästa termin :D

Kommentera

Publiceras ej