Header
Hade en lyckad kväll igår. Vi hade så roligt jag och min handledare när vi var ute och åkte runt till vårdtagare. Allt flöt på och kvällen gick verkligen snabbt! 

Vi hade en del planerade insatser. Det började med att vi åkte och gav antibiotika till en vårdtagare med SVP, jag gjorde alla moment självständigt och jag tycker faktiskt att jag börjar känna mig säker när det gäller SVP. Jag har fortfarande inte satt en nål i en än men å andra sidan så är jag inte ett dugg osäker vad gäller just själva sticket. Det jag har tyckt varit krångligt är momenten med kranar och backflöde men det känns inte alls så krångligt längre utan börjar kännas tryggt nu. Jag var även med på en instillation av urinblåsan vilket innebär att man drar upp ett läkemedel, rikar patienten, sprutar in läkemedlet och sedan tar ut katetern igen. Jag har aldrig varit med om det, så det var faktiskt en bra erfarenhet. Därefter åkte vi till en vårdtagare med TPN som också kopplades i en SVP, vilket också gick bra! 

Utöver de planerade insatserna hade jag telefonen som vårdpersonal i halva kommunen ringde på när något var avvikande med en vårdtagare eller om de behövde ge v.b läkemedel. Jag fick ta alla samtal och ställa frågor för att sedan ta beslut om vad som skulle göras. Det är verkligen kul att bli utmanad och få lov att vara självständig och ta beslut. Såklart är det skönt att ha en handledare med sig men jag behövde inte lämna över något till henne utan göra allt själv vilket får mig till att växa i min nya roll. Det allra sista vi fick göra var att åka ut till en vårdtagare som sa sig ha bröstsmärtor och göra en bedömning. Det visade sig inte vara bröstsmärtor utan annan typ av smärta och vi gjorde inget eftersom det inte fanns något vi kunde göra. 

Allt som allt så var kvällen jättebra och jag är så taggad över att få jobba precis så här om bara några veckor!

2 kommentarer

blivandeanessk.blogg.se

24 Apr 2016 11:51

Det måste kännas lite konstigt att först ha praktik, och sedan direkt efter skolan komma tillbaka till samma miljö men nu ha det formella ansvaret liksom. :D

Svar: Ja det kommer nog kännas konstigt men samtidigt är jag glad för denna tid, det har ju blivit lite som extra inskolning och kommer ha mycket glädje av det när det väl är dags :D
blivandessk.blogg.se

Malin

26 Apr 2016 19:36

Hej!
Vad roligt att det gick bra på bedsiden! Van jag längtar tills jag har kommit till där du är nu, klarat c-uppsatsen och bara några veckor kvar till Examen! Jag har en fråga, jag går ett år efter dig och ska läsa kursen om Ledarskap inom vård och omsorg, och jag har köpt så mycket böcker som stått med på litteraturlistan som jag knappt använt sen, så tråkigt! Så jag tänkte helt enkelt höra med dig då jag funderar på om jag ska köpa boken " Styrning inom vård och omsorg" eller är det en sån där bok som mest blir en bokhyllevärmare, svårt att komma ihåg kanske så här ett år efteråt, men tänkte jag ville fråga i alla fall. Jag hoppas även att du skriver sen om hur du trivs med att jobba i kommunen och så då jag tycker att det verkar lite spännande! Lycka till nu och hoppas att resultatet på din tenta blir bra! Med vänlig hälsning Malin

Svar: Hej! Tack för din fina kommentar. Vad kul att du läser här! Svaret på din fråga är relativt enkel, nej du behöver inte den boken. Du kan låna den av någon i klassen eller läsa det du behöver på biblioteket. Faktum är att jag inte köpte en enda bok inför den kursen. Det var så många och hela kursen känns så onödig. Det man lär sig i den kursen är något som man egentligen kunde bakat in i en annan kurs om jag ska vara ärlig. Kommer liksom inte ihåg något mer än att ni ska skriva nått slags arbete och till det så behövs böckerna. Men det är ytterst lite och det är inte värt att lägga alla dessa pengar på just dom böckerna. Du kommer INTE behöva dom längre fram i programmet. Så läs in det du behöver på bibblan eller låna av nån annan. Slösa inte ditt bidrag på det.

Jag ska absolut försöka skriva hur det är att jobba. Kan säga redan nu att kommunen är ett jätte roligt ställe att vara på och ett betydligt mer harmoniskt vis att jobba på jämfört med sjukhuset. Jag är så glad över mitt val redan känner jag!
Åh, tusen tack! Jag hoppas det så innerligt jag också, är supernervös inför imorgon. Ha det bra, kram!
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej