Header
Rubriken talar för sig själv! Det börjar bli nervigt nu. Tentan är nästa vecka och jag skriva the tenta of the tentor. Det är helt sjukt att det snart är dags. Nu ska man visa vad man går för. Man ska få pröva sig själv och använda den totala kunskapen man fått under dessa 3 år som gått. Det är nu man är glad för att man faktiskt har ansträngt sig och haft bra resultat igenom hela programmet. Jag är långt ifrån perfekt eller fullärd, det vet jag men jag måste bara lita på mig själv och följa magkänslan när jag sitter där. Det jobbiga är ju att man inte får lov att gå vidare och sen bläddra tillbaka igen. Skulle man få hjärnsläpp så får man helt enkelt sitta och filosofera fram och tillbaka tills man antingen når svaret eller ger upp och går vidare. Det bästa med NKSE-tentan är att det är väldigt små poäng på varje svar. Ska man ge 6 svar så är det halva poäng per svar, vilket innebär att kommer man bara på 4 så är det endast ett poäng som försvinner. Det tycker jag känns bra. Det innebär att det inte finns någon värdering i frågorna. Ingen är mer eller mindre viktig. Det ger en större chans att nå dem där 63% eftersom att det "räcker" att kunna lite om mycket. 

Jag har valt att ta ledigt på torsdag. Jag har utrymme för det och är glad över att veta att jag slipper ha gått upp kl: 5 varje dag innan det är dags för tentan. På torsdag ska jag sova ut, träna och mjukplugga under dagen. Samla mina tankar, gå igenom det sista och sen bara mentalt förbereda mig för det som komma skall. Vi har hört från andra studenter att NKSEn är överskattad. Eller iallafall oron den skapar. Det är inte "så farligt" som man tror och i genomsnitt är det endast 5-6 st tillsammans på båda skolorna som inte klarar den. Jag tycker att oddsen bådar gott. Jag brukar ju aldrig stressa upp mig inför tentor men denna känns ändå lite jobbigare eftersom att den är så avgörande för om man ska få ta examen eller inte. Det är ett omprovstillfälle till innan juni men ändå, pressen känns lite extra just nu.

Hur som helst, praktiken flyter på och jag stormtrivs! Min handledare har släppt mig nu och litar på mig. När patienter slår sig, så är det jag som ensam går och lägger om såren. När en patient ska få en intramuskulär injektion är det jag som ensam går dit, drar upp och administrerar läkemedlet. Det känns faktiskt väldigt bra. Det som är svårt är att få en överblick över vad som ska göras. Den rutinen sitter inte än och mycket handlar nog om att det är 32 patienter vi har hand om och det finns inte en chans att jag träffat på eller blivit insatt i alla under knappt 2 veckor. Jag är så glad över att ha en kalender där allt är uppskrivet för annars hade jag inte haft en aning men å andra sidan hade ingen annan förutom PAS haft det heller. 

Nästa vecka går jag som sagt alla dagar förutom torsdag. Imorgon ska jag gå i hemsjukvården. På tisdag ska jag gå med LSS-sköterska och på onsdag och halva fredagen ska jag gå på boendet. Ser framemot att få denna veckan gjord. Då är jag halvvägs, kan släppa tentan och förbereda mig inför bedsiden veckan därpå. Jag är sååå nöjd över att göra bedsiden så tidigt. Det innebär dels att jag får den överstökad tidigt och kanske kan släppa den. Men också att om jag inte skulle klara den så är det mer tid för att göra om den.

Jag uppdaterar nog i veckan, isåfall mest för att kräkas ut lite ångest. Annars skriver jag efter tentan dvs om jag överlever den, haha!

6 kommentarer

blivandeanessk.blogg.se

10 Apr 2016 22:18

De t6or jag hade praktik samtidigt som sa att tentan var lagom, eller vad man ska säga.
Kikade lite på NKSE förra terminen, innan vi började med allt det roliga denna termin, och utifrån det jag såg så handlade det ju mycket om vad man förväntades kunna.. Eller, jag tyckte att det såg rimligt ut vad man förväntades kunna iallafall.

Lite ditt och datt om allt. =)

Svar: Ja jag håller med! NKSE-tentorna är rimliga och innehåller sådant som vi ska kunna nu! Eller iaf 63% av ;)
blivandessk.blogg.se

blivandeanessk.blogg.se

12 Apr 2016 21:08

Måste fråga, har kikat på NKSE-tentorna i den där fb-gruppen. Är det exakt den varianten man får, eller är dessa något facit på tentan?

Om det är den riktiga tentan så står ju svaren på frågorna i den löpande text som kommer efter varje grupp av frågor.

Svar: Ja det är exakt så de ser ut. En del av svaren kommer på nästa sida (lärarna har tydligen en hel sida med svar som kan vara rätta, alltså innebär inte det att det endast är dem på nästa sida som är rätt). Detta är anledningen varför man inte får bläddra tillbaka när man vänt blad. Anledningen till varför svaren kommer på nästa sida är för att man ska kunna "gå vidare" i fallet. Det man däremot har tagit bort from denna tentan är svaren på lm-talen. De kommer INTE stå på nästa sida eftersom att det ger dåligt självförtroende för dem som svarat fel och vet att de behöver göra om :)
blivandessk.blogg.se

blivandeanessk.blogg.se

12 Apr 2016 21:35

Ah, såg nu att en av filerna hette "rättning". Tänkte väl haha. :D

Svar: Jag har svarat under andra kommentaren :)
blivandessk.blogg.se

Maja

13 Apr 2016 08:43

Vad är det för fb-grupp som det ligger nkse tentor uppe? :) läser själv till ssk och hade ju varit toppen att få kika lite på tentorna. :)

Svar: Den heter: vi som pluggar till sjuksköterska :)
blivandessk.blogg.se

blivandeanessk.blogg.se

13 Apr 2016 18:27

Aha, att man inte fick bläddra tillbaka hade jag ingen aning. Är det ens genomförbart att kontrollera det på alla som skriver samtidigt är min nästa tanke liksom.

Svar: Ja det är det eftersom att provet inte sitter ihop utan ligger sida för sida. När man sedan "vänder" så byter man blad och lägger det man svarat på i en plastficka. Dessutom finns det extra tentavakter på NKSE:n :)
blivandessk.blogg.se

Johanna

14 Apr 2016 12:41

Jag gjorde tentan för precis ett år sedan och jag håller med dig i det du skriver. Det är mkt ståhej om både den o bedsiden men egentligen är det ju fullt rimliga grejer att kunna. Va ett väldigt litet fåtal som misslyckades o då va det nästan bara pga slarvfel på läkemedelsberäkningen. Jag tyckte nkse tentan va en av de bästa tentorna för det var verkligen kunskap man ska o vill besitta...inte som många andra tentor man gjorde under programmets gång. Lycka till det går säkert fin fint :)

Svar: Åh tusen tack för din kommentar! Det var verkligen precis vad jag behövde läsa just nu. Jag hoppas att känslan är god när jag går ifrån tentan imorgon, just nu är det ovissheten som är jobbigast men jag tror nog att det kommer att gå bra. 63% känns fullt rimligt att klara av trots att man inte kommer kunna allt!
Tack för peppen fina du!!
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej