Header
Så då har man kommit hem efter sista dagen på operation och det har varit kul! Första dagen (igår) var väl inte sådär jätte rolig. Fick stå och se en massa operationer bla en knäplastik. Fick se sövningar etc. Det blev ganska långtråkigt och jobbigt att bara stå hela dagen och inte göra så mycket men idag fick jag göra en hel del faktiskt vilket var väldigt kul. Tror varken jag vill bli narkos eller operationsyrra men det har varit helt okej ändå. Idag fick jag tex medverka som opsyrra. Jag fick tvätta mig sterilt, kläs sterilt och sitta mittemot ortopeden som opererade och assistera hen. Jag höll upp såret med små spatlar, torkade bort blod, klippte suturer och var allmänt behjälplig. Trodde inte vi skulle få göra något alls så jag vart chockad att jag faktiskt skulle sitta där och assistera liksom. 

Jag fick även agera narkossyrra på en patient. Sskn sövde pat och när hen hade slutat andas fick jag stå och hålla fria luftvägar och ventilera med ballong. Jag fick även föra ner en larynxmask i svalget och ventilera med den och sedan koppla den till maskin som tar över andningen under operationen. Det var verkligen spännande och det var ganska meckigt att få ner larynxmasken.
Bifogar en bild där ni ser placeringen.
Som sagt, det blir kanske varken narkos eller opsyrra av mig men jag har fått med mig erfarenheten av deras yrke och det är jag glad över. Imorgon väntar veckans sista pass och då är det ambulansen igen som gäller!

1 kommentarer

blivandeanessk.blogg.se

04 Feb 2016 21:06

Ett av de förbehåll jag har inom anestesin är att man ska tycka det är långtråkigt att bara stå och söva folk hela dagarna. Nu ingår ju oftast det en del variation genom jouren, transporter, uppvaket (vid vissa sjukhus).. Ska bli kul att se vad jag tycker om när jag ska göra de sista vfuerna. ;)

Svar: Ja jag tycker nog att narkossyrrorna tom på op har ett mer varierande jobb än opsyrrorna. Men ja visst, i längden kanske det blir lite tråkigt kan jag tänka mig :)
blivandessk.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej