Header
Dåså, nu var första veckan gjord som kommunsköterska och jag bara äälskar det! 

För det första så känns det helt otroligt att inte ha något att plugga på. Böckerna är bortstädade och står nu prydligt i bokhyllan. Stressen och pressen över att alltid ha något efter sig är borta. När jag är ledig kan jag göra vad jag vill. Det är extremt skönt och därför har jag valt att införskaffa ett lånekort på mitt lokala bibliotek och börjat läsa skönlitterära böcker. Att läsa vanliga böcker har jag inte gjort mer än på sommrarna eftersom att jag fått så dåligt samvete över att läsa dem under studietiden då jag känt att jag haft viktigare böcker att läsa. Nu kan jag läsa vad jag vill och jag älskar att läsa skönlitterära böcker, speciellt biografier.

Sen känns det ju såklart väldigt konstigt att tänka på att jag är sjuksköterska. Jag har drömt och längtat efter detta i så många år och att nu vara där är helt ofattbart. Jag har nått mitt första stora mål i livet och det känns verkligen som att livet börjar nu. Att åka till jobbet och inte praktiken och att dessutom tjäna pengar på att vara där är en stor lättnad. Äntligen kan jag börja betala mitt levene med mina egna pengar och jag kan unna mig saker som jag inte kunde innan. Jag kan planera för mina pengar. Jag kommer kunna köpa en ny bil och vi kommer att kunna köpa ett nytt hus. Vi är helt klart mycket friare nu.

Så, hur känns det att jobba då? Just nu är inte skillnaden på att vara sjuksköterska och student så stor. Jag har ju gjort min första introvecka och faktum är att jag gör lika mycket nu som då. Det som skiljer sig nu är att jag kanske inte gör lika mycket praktiskt arbete såsom injektioner eller såromläggningar eftersom att jag nu måste lägga krut på sådant som jag inte behövde som student. Som att lära mig hur man beställer inkontinenshjälpmedel och läkemedel. Hur man beställer andra hjälpmedel och madrasser. Hur man organiserar ronder. Var alla nycklar finns. Hur rutinerna ser ut på helger. Vilka boende som tillhör vilka områden osv osv. Listan kan göras lång. Vad är alla riktlinjer och var kan jag hitta dem? Som sagt det är mycket sådant som måste fastna nu. Sen är det ju såklart en hel del bedömningar som man fortfarande är osäker på men å andra sidan så kommer jag ju aldrig vara ensam på jobbet och kommer alltid ha någon att konsultera så det känns faktiskt inte så jobbigt. Det kommer bli en tuff sommar. Jag kommer att behöva flytta på mig och successivt ta över en helt ny patientgrupp med helt nya undersköterskor. Jag kommer att bli PAS (patientansvarig sjuksköterska) fast att jag inte trodde att jag som nyfärdig sjuksköterska borde vara det. Det är nog det som känns jobbigast. Att jag kommer ha ansvaret för att ALL omvårdnad flyter på. Att anhöriga är informerade, att jag kommer behöva vara den som tar emot nyinflyttade vårdtagare osv. Det känns desto jobbigare. MEN jag kommer dela kontor med en annan kommunsköterska och jag kommer att kunna ringa min mentor när jag vill. Så jag tror att jag kommer att reda ut det trots att det kommer bli tufft. 

Det jag gjort den här veckan är väl främst att ta in ovanstående information. Utöver det har jag rondat en patientgrupp på 32 st. Jag har själv tagit ansvar för vad som ska tas upp och har på så vis uppmärksammat en patient som blivit mycket sämre i sin hjärtsvikt. Jag har ordinerat kompressionsbehandling och ringt anhöriga och bett dem införskaffa kompressionsstrumpor. Jag har sett till att skaffa ordinationer på extra diuretikum och tillföljd av det ordinerat samme patient daglig vikt och blodtryck. Jag upptäckte detta själv egentligen av en ren slump och det skrämmer mig att det egentligen kunde gått under radarn och samme patient kunde fortfarande idag sitta med vätska på lungorna tills den dagen hen fått ett utvecklat lungödem. Det har också fått mig att förstå hur otroligt viktiga de kompetenta undersköterskorna är! Utan dem är det MYCKET som sjuksköterskorna missar eftersom att det är omöjligt att observera och undersöka alla 30 patienter regelbundet. Jag har även varit med och assisterat vid en liten op av en hudförändring, klippt suturer, lagt om och diskuterat med läkaren om när suturerna ska tas. Det var faktiskt ganska kul att vara med på detta i hemmet, det är ju en ganska annorlunda situation men det bevisar ju också att mycket går att göra i det egna boendet vilket såklart är en fördel för våra äldre.

Jag har även hunnit gå en introdag denna helgen. Arbetet på helgen skiljer ju sig så otroligt mycket och man har ett mycket större område att ansvara för. Jag har själv haft telefonen och fått rodda med diverse beskymmer som omv. personalen ringt för. Det kan vara fel i läkemedel, missade doser, vid behovs ordinationer. Smärtor, katetrar som krånglar osv. Helgarbetet känns väldigt mycket mer utmanande dels för att det oftast är helt okända vårdtagare och dels för att man är betydligt mer ensam. 

Sammanfattningsvis så har jag fått mersmak av sjuksköterskeyrket. Jag är ledig imorgon men jag längtar ändå till tisdag. Jag är redo för ännu en veckas inskolning!

3 kommentarer

Martina

13 Jun 2016 08:34

Åh! Vad roligt allt låter. Lycka till nästa vecka!

Emma

13 Jun 2016 12:43

Låter roligt!
Är du på ett boende och även ute hemma hos patienter eller endast i hemsjukvården?

Svar: Det är på ett boende :)
blivandessk.blogg.se

SskBecca

13 Jun 2016 15:10

åh vad kul att bloggar vidare :)

Kommentera

Publiceras ej